Reguli globale de combatere a eroziunii bazei impozabile (Global Anti-Base Erosion – GloBE)

21 iunie 2023

1. Sfera de aplicare a reformei fiscale a Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și a Uniunii Europene (UE)

Acțiunea 1 a rapoartelor de acțiune BEPS (Base Erosion and Profit Shifting) ale OCDE din anul 2015 a subliniat dificultățile generate în urma digitalizării economiei din punct de vedere fiscal.

Activitatea continuă a OCDE a condus la abordarea bazată pe doi piloni sau BEPS 2.0, care abordează noi principii de impozitare în actuala economie puternic digitalizată.

În octombrie 2021, comunitatea internațională, care include peste 130 de jurisdicții, a ajuns la un acord istoric privind adoptarea unei soluții Two-Pillar, care abordează provocările fiscale generate de digitalizarea economiei.

Reforma fiscală internațională post-BEPS a OCDE are ca scop combaterea concurenței fiscale nocive și stabilirea unui nivel minim global de impozitare prin intermediul pilonului 2.

Pilonul 2 este conceput pentru a descuraja eroziunea bazei de impozitare și transferul profiturilor, asigurându-se că grupurile multinaționale plătesc o rată minimă de impozit pe profit de 15% în fiecare jurisdicție în care își desfășoară operațiunile.

2. Adoptarea directivei UE privind un nivel minim de impozitare efectivă

În efortul de a reduce evaziunea fiscală și planificarea fiscală agresivă, Pilonul 2 a fost materializat într-o directivă UE, care a fost adoptată în unanimitate în data de 15 decembrie 2022.

Directiva (UE) 2022/2523 stabilește norme și un cadru pentru punerea în aplicare a unui nivel minim global de impozitare pentru marile grupuri multinaționale și grupurile naționale de mari dimensiuni care își desfășoară activitatea în UE.

În sfera de aplicare, contribuabilii sau entitățile constitutive, astfel cum sunt menționate în directivă, sunt situate într-un stat membru al UE și sunt membre ale unui grup multinațional sau ale unui grup național de mari dimensiuni care a înregistrat venituri anuale de peste 750 de milioane de euro în ultimii doi din cei patru ani fiscali imediat anteriori anului de raportare.

Mecanismul directivei se bazează pe două reguli model interdependente, denumite în mod obișnuit „Global anti-Base Erosion” (GloBE), conform cărora ar trebui să se colecteze o cotă suplimentară de impozit sau un impozit suplimentar în cazurile în care rata efectivă de impozitare (ETR) a unui grup multinațional într-o anumită jurisdicție este mai mică decât rata minimă de impozitare (MTR) de 15%.

Statele membre vor trebui să implementeze dispozițiile directivei în legislația internă până cel târziu la 31 decembrie 2023.

Setul de două reguli constă în:

  • regula includerii veniturilor (IIR);
  • regula profitului subimpozitat (UTPR).

Scopul acestor reguli este de a se asigura că grupurile din sfera de aplicare sunt supuse unei rate minime efective de 15% în toate jurisdicțiile UE.

2.1. Regula includerii veniturilor (IIR)

În conformitate cu IIR, entitatea-mamă a unui grup multinațional sau a unui grup național de mari dimensiuni este obligată să calculeze și să plătească o cotă alocabilă de impozit suplimentar pentru fiecare entitate constitutivă a grupului care este supusă unui nivel scăzut de impozitare, adică entități cu un ETR mai mic de 15%.

Alternativ, în cazul în care un stat membru alege să aplice impozitul național suplimentar (QDMTT), impozitul suplimentar poate fi colectat direct de către jurisdicțiile entităților constitutive impozitate în mod redus.

IIR va intra în vigoare la 31 decembrie 2023 sau după această dată.

2.2. Regula profitului subimpozitat (UTPR)

UTPR este menit să servească drept sprijin pentru IIR în cazurile în care impozitul suplimentar nu poate fi colectat de către entitățile-mamă finale prin aplicarea IIR. UTPR va fi calculat pe baza unei formule care încorporează chei de alocare a activelor fixe și a angajaților.

UTPR va intra în vigoare la 31 decembrie 2024 sau după această dată.

2.3. Reguli principale de calcul

  • Entitățile constitutive din sfera de aplicare. Se identifică grupurile multinaționale din sfera de aplicare și fiecare entitate constitutivă care face obiectul obligațiilor din Pilonul 2;
  • Se determină venitul GloBE al fiecărei entități constitutive;
  • Se stabilește impozitul care poate fi atribuit venitului fiecărei entități constitutive;
  • Se calculează rata efectivă de impozitare a tuturor entităților constitutive și se stabilește impozitul suplimentar;
  • Impunerea impozitului suplimentar în conformitate cu IIR sau UTPR.

2.4. Posibilitatea aplicării cu întârziere a IIR și UTPR

Statele membre pot decide să amâne aplicarea IIR și UTPR timp de șase ani consecutivi începând cu 31 decembrie 2023, până la 31 decembrie 2029, cu condiția ca nu mai mult de 12 entități-mamă din grupurile care intră în sfera de aplicare să fie înregistrate în statul membru respectiv. Statele membre trebuie să notifice Comisia Europeană până la 31 decembrie 2023 dacă se va recurge la o aplicare amânată.

3. Implicații pentru grupurile care desfășoară operațiuni în România

România nu a anunțat până în acest moment nicio poziție publică cu privire la faptul că va adopta o aplicare amânată a normelor Pilonului 2 sau că aceste norme vor fi aplicabile începând cu 2024.

Autoritățile legislative din România trebuie să implementeze prevederile directivei până cel târziu la 31 decembrie 2023.

4. Următorii pași

Recomandarea noastră este de a evalua, împreună cu grupul, potențialele obligații la nivelul entităților constitutive din România, având în vedere că legislația internă privind Pilonul 2 va fi adoptată în viitorul apropiat. Pentru mai multe detalii, puteți contacta echipa fiscală Mazars din România.