Impactul noului impozit minim pe cifra de afaceri din perspectiva analizei prețurilor de transfer

18 ianuarie 2024

Impozitul minim pe cifra de afaceri

Prin Legea 296/2023, contribuabilii care au înregistrat în anul precedent o cifră de afaceri ajustată mai mare de 50 milioane de euro sunt obligați să plătească impozit pe profit, depășind un prag minim denumit impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA), unde:

IMCA = 1% * (VT[1]-Vs[2]-I[3]-A[4])

Cota de impunere aplicată asupra cifrei de afaceri ajustate este de 1% pentru societățile comerciale, 2% pentru instituțiile de credit în perioada 2024-2025, iar începând cu anul 2026, aceasta se menține la 1%. În același timp, pentru societățile active în domeniile petrol și gaze naturale, cota este de 0,5%.

În situația în care impozitul pe profit, calculat înainte de deducerea unor categorii de credite fiscale, va fi mai mic decât valoarea IMCA, sau dacă contribuabilul înregistrează pierdere fiscală, acesta va plăti impozitul la nivelul IMCA.

Impactul asupra societăților comerciale din România

În România, există aproximativ 1.000 de societăți active cu o cifră de afaceri mai mare de 50 milioane de euro, care trebuie să analizeze impactul noi legislații. Dintre acestea, cele mai multe fac parte din grupuri multinaționale și naționale.

Determinarea profitului și a valorii IMCA pentru societățile parte din grupuri este influențată de regulile privind prețurile de transfer, care stabilesc că tranzacțiile între societățile afiliate trebuie să se desfășoare la un preț de piață.

Aplicarea regulilor privind prețurile de transfer

Regulile privind prețurile de transfer se vor aplica în continuare, ceea ce înseamnă că societățile ce fac obiectul IMCA vor trebui să documenteze nivelul de piață al prețurilor practicate în tranzacții cu afiliați.

Implementarea noii legislații obligă societățile comerciale să plătească impozit pe profit la pragul minim al IMCA, generând implicații complexe în ceea ce privește analiza prețurilor de transfer.

O atenție sporită trebuie acordată impactului prețurilor de transfer asupra elementelor formulei de calcul a IMCA. Astfel, contribuabilii trebuie să se asigure că acele elemente din veniturile totale (VT) și din veniturile care se scad (Vs) înregistrate din tranzacții cu afiliați sunt determinate la nivel de piață. În caz contrar, există riscul ca autoritățile să ajusteze respectivele venituri, ceea ce ar conduce la o potențială refacere a calcului IMCA și la sume suplimentare de plată.

De asemenea, valoarea activelor achiziționate de la afiliați, care intră în calculul valorii imobilizărilor în curs (I) sau a amortizării contabile (A) din formula IMCA, trebuie să respecte același principiu.

Din estimările preliminare, impactul unei ajustări de preț de transfer realizate de ANAF asupra venitului unei societăți cu marjă mică de profit, va conduce cel mai probabil la plata unui impozit mai mare în baza IMCA, în comparație cu situația în care ajustarea respectivă este inclusă în recalculul profitului impus cu cota de 16%.

Acest lucru indică faptul că eventualele ajustări de preț efectuate de ANAF în timpul inspecțiilor fiscale pot influența într-o măsură mai semnificativă societățile supuse IMCA, în comparație cu perioada anterioară.

Instituțiile de credit

Instituțiile de credit vor datora atât impozitul pe profit, cât și impozitul suplimentar pe cifra de afaceri.

Determinarea veniturilor provenite din tranzacțiile cu societăți afiliate, în special a celor din dobânzi, în conformitate cu regulile privind prețurile de transfer, rămâne de o importanță deosebită în cadrul noii legislații, la fel cum este și în cazul societăților comerciale.

Societățile care înregistrează pierderi

Societățile integrate în grupuri, care înregistrau pierderi, au fost vizate de inspecțiile fiscale privind prețurile de transfer. Deși Ghidul OECD privind prețurile de transfer prevede o serie de situații în care pot fi înregistrate pierderi operaționale justificate, aceste argumente au fost respinse în majoritatea cazurilor de către echipele de inspecție, care au realizat ajustări de preț pentru repunerea respectivelor companii în situație de profit.

Prin noile reglementări, societățile înregistrând pierderi sunt, în esență, obligate să suporte impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA). Această obligație devine complexă în cazul companiilor la care pierderea poate fi justificată în baza profilului funcțional (de exemplu, atunci când societatea locală își asumă riscurile comerciale) sau din cauza condițiilor economice nefavorabile din piață.

Concluzie

IMCA nu elimină riscurile ce pot apărea în cazul unei inspecții fiscale privind prețurile de transfer, din contră, riscul de ajustare poate conduce în anumite situații la plata unui impozit pe profit suplimentar mai mare decât cel anterior.

Companiile din România care desfășoară tranzacții cu societăți afiliate, trebuie să respecte regulile privind prețurile de transfer și cerințele locale, iar documentul ce stă la bază analizei este raportul de prețuri de transfer, care trebuie pregătit și actualizat anual.

[1] Venituri totale.

[2] Venituri care se scad, respectiv, veniturile neimpozabile, veniturile aferente costurilor stocurilor de produse, costurilor serviciilor în curs de execuție etc.

[3] Valoarea imobilizărilor în curs de execuție ocazionate de achiziția/producerea de active înregistrate în

evidența contabilă începând cu anul fiscal 2024.

[4] Amortizarea contabilă la nivelul costului istoric aferentă activelor achiziționate/produse începând cu anul

fiscal 2024, mai puțin a celor cuprinse în indicatorul I.