Noi clarificări IASB privind contractele de achiziție de energie electrică regenerabilă și amendamentele la IFRS 9 și IFRS 7

Primul trimestru nu aduce prea multe noutăți în ceea ce privește IFRS. Cu toate acestea, au fost aduse mai multe clarificări de către IASB (Consiliul Internațional de Standarde de Contabilitate) cu privire la discuțiile în curs.

București, 1 aprilie 2024

Contractele de achiziție de energie electrică regenerabilă (PPA)

În decembrie 2023, IASB a confirmat lansarea unui proiect de amendamente la standardul IFRS 9 - Instrumente financiare, cu scopul de a clarifica tratamentul contabil al contractelor de achiziție de energie electrică regenerabilă (cunoscute sub denumirea de „PPA” sau „Power Purchase Agreements”).

Această decizie vine în urma investigațiilor efectuate de către echipa IASB în iulie 2023, ale căror rezultate au fost prezentate Consiliului în decembrie 2023. Aceste cercetări au confirmat creșterea importanței contractelor cunoscute sub denumirea de PPA în numeroase jurisdicții, precum și existența unei diversități de practici în aplicarea IFRS 9 la acest tip de contracte.

De asemenea, aceste investigații au facilitat conturarea direcției pentru viitoarele amendamente. Acestea ar putea fi orientate, în primul rând, către excluderea din sfera de aplicare a IFRS 9 a contractelor de achiziție/vânzare a elementelor non-financiare pentru uz propriu (cunoscute sub denumirea de "proprietate proprie") și, în al doilea rând, către contabilitatea de acoperire aplicată în contextul specific al contractelor PPA.

În ceea ce privește excluderea cunoscută sub denumirea de "proprietate proprie", amendamentele ar putea implica introducerea unui ghid de aplicare menit să clarifice modul în care se evaluează utilizarea anticipată a unui contract de către entitate atunci când elementul non-financiar achiziționat prezintă caracteristici specifice pieței energiei electrice. Aceste caracteristici includ absența controlului asupra frecvenței și volumului produs sau livrat, un nivel relativ ridicat de certitudine privind utilizarea sau vânzarea energiei livrate și prevederea de către piața energiei electrice a reînjectării în rețea a oricărui volum neutilizat la prețul de piață în vigoare. Aceste clarificări ar putea permite astfel clasificarea unui număr de contracte de achiziție fizică a energiei electrice ("PPA fizice") drept "proprietate proprie".

În ceea ce privește contabilitatea de acoperire, amendamentele ar putea presupune adăugarea unor dispoziții care să permită evaluarea caracterului extrem de probabil al tranzacțiilor viitoare atunci când elementul non-financiar achiziționat prezintă caracteristicile specifice pieței energiei electrice descrise mai sus. Aceste clarificări ar putea permite astfel desemnarea contractelor de achiziție virtuală a energiei electrice ("VPPA" sau "PPA virtuală") drept instrumente de acoperire într-o relație de acoperire a fluxurilor de trezorerie viitoare.

Pasul următor în acest proiect constă în publicarea unui proiect de expunere la consultare, care este așteptat să aibă loc în al doilea trimestru al anului 2024.

Reevaluările IASB cu privire la proiectul de amendamente la IFRS 9 și IFRS 7

După primele reconsiderări din noiembrie 2023, IASB a continuat în cadrul întâlnirilor sale din ianuarie 2024 și februarie 2024, analiza scrisorilor de comentarii primite cu privire la proiectul de expunere la consultare referitor la amendamentele la IFRS 9 și IFRS 7, care se referă la clasificarea și evaluarea instrumentelor financiare.

Provizoriu, Board-ul a decis să finalizeze amendamentele propuse, cu condiția ca, în conformitate cu paragraful B4.1.20A al proiectului de expunere la consultare, instrumentul de datorie de rang inferior să fie deținut de sponsor (entitatea care cesionează) pe întreaga durată a tranzacției. De asemenea, se vor efectua modificări minore în redactarea amendamentelor propuse. Documentele personalului sugerează în special:

  • pentru activele fără recurs, eliminarea criteriului de absență a recursului "pe toată durata de viață a activului financiar" la paragraful B4.1.16A al proiectului de expunere la consultare, și menținerea doar a celui aplicabil în caz de neplată a debitorului;
  • pentru activele CLI, clarificarea, la paragraful B4.1.23 al proiectului de expunere la consultare, a existenței unei prezumții refutabile de calificare SPPI atunci când un grup de active subiacente include creanțe de închiriere.

IASB a analizat propunerile de amendamente la IFRS 7 care solicită prezentarea informațiilor suplimentare referitoare la împrumuturile ale căror fluxuri de trezorerie contractuale pot fi modificate în cazul apariției evenimentelor contingente (paragrafele 20B și 20C ale proiectului de expunere la consultare). Provizoriu, Board-ul a decis să:

  • mențină în domeniul de aplicare atât pasivele financiare, cât și activele financiare;
  • limiteze domeniul de aplicare al paragrafului 20B al proiectului de expunere la consultare la clauzele contractuale care ar putea modifica suma fluxurilor de trezorerie legate de un eveniment contingent care nu este direct legat de costurile și riscurile unui instrument de datorie de bază. Astfel, acest domeniu exclude clauzele legate de valoarea timpului și riscul de credit, cum ar fi dobânzile de întârziere sau clauzele de rambursare anticipată în cazul încălcării clauzelor, dar include clauze precum i) indexarea ratei dobânzii unui împrumut pe un criteriu ESG specific împrumutătorului, ii) indexarea ratei dobânzii a unei datorii în funcție de atingerea unui volum de activitate de către creditor (așa cum este constatat în privința ratelor de împrumut de la BCE cunoscute sub denumirea de "TLTRO").
  • relaxeze obligația de a prezenta informații cantitative pentru a permite unei entități să prezinte, dacă este relevant, alte informații decât intervalul de variabilitate al fluxurilor de trezorerie viitoare;
  • stabilească data de intrare în vigoare a amendamentelor pentru exercițiile financiare începând cu 1 ianuarie 2026; această decizie a fost adoptată cu o majoritate mică;
  • finalizeze dispozițiile tranzitorii propuse în proiectul de expunere la consultare; și să permită aplicarea anticipată a amendamentelor la criteriul SPPI și cerințele de informare IFRS 7 referitoare la variațiile fluxurilor de trezorerie contractuale, fără a fi necesară aplicarea anticipată a celorlalte amendamente începând cu aceeași dată.

Provizoriu, Board-ul a hotărât să nu reexpună textul proiectului de expunere la consultare și să se pregătească pentru publicarea versiunii finale a amendamentului.

Reevaluările inițiale ale IASB referitoare la revizuirea post-implementare a normei IFRS 9, Faza 2 – Deprecierea

În cadrul întâlnirii din februarie 2024, IASB a început analiza comentariilor primite în urma solicitării sale de informații privind revizuirea post-implementare a normei IFRS 9, Faza 2 - Deprecierea.

Fără a contesta abordarea generală, comentatorii au solicitat în special IASB să reevalueze modul de aplicare al acestei abordări:

  • la împrumuturile și garanțiile în cadrul grupului;
  • la împrumuturile care sunt depreciate încă de la achiziție (POCI).

În răspuns, Board-ul a decis să nu adopte măsuri normative suplimentare, deoarece consideră că problemele menționate pot fi rezolvate în cadrul actual al normei și pentru că nu dorește să se abată de la o abordare bazată pe principii sau să pună la îndoială practicile deja implementate. Cu toate acestea, personalul își propune să solicite opinia Comitetului de Interpretări (IFRS-IC), în cadrul întâlnirii din martie 2024, pentru a analiza dificultățile de aplicare semnalate, în special în ceea ce privește împrumuturile și garanțiile intra-grup.

În legătură cu subiectul determinării creșterilor semnificative ale riscului de credit, comentatorii au subliniat IASB-ului asupra:

  • diversității de practici în determinarea creșterilor semnificative ale riscului de credit (significant increase in credit risk, "SICR")
  • aplicarea limitată a evaluării pe bază colectivă în evaluarea SICR.

În răspuns, Board-ul a decis să nu adopte măsuri normative suplimentare, din aceleași motive ca cele menționate mai sus pentru abordarea generală.

În următoarele întâlniri, IASB-ul va examina comentariile primite referitoare la evaluarea provizionării și ajustărilor post-model, interacțiunile cu alte standarde și informațiile care trebuie prezentate în anexe.

Pentru a descoperi studiile Mazars, consultați newsletterele și documentele disponibile online.

Contacte

Documente

01-Les-nouvelles-clarifications-de-l'IASB-01.04
02-Beyond-the-GAAP-January-2024
03-Beyond-the-GAAP-February-2024