Introducerea impozitului minim global în România

12 octombrie 2023
În data de 4 octombrie 2023, a fost publicat proiectul de lege privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi multinaționale și a grupurilor naționale de mari dimensiuni ce își desfășoară activitatea în România.

Originea proiectului

Proiectul privind impozitul minim global (Pillar 2) a fost inițiat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), în continuarea inițiativei împotriva erodării bazei impozabile și a transferului profiturilor (BEPS), ce avea ca scop impozitarea companiilor multinaționale în țările în care acestea desfășoară activități generatoare de valoare adăugată și profit.

În octombrie 2021, peste 135 de țări și jurisdicții, reprezentând peste 90% din produsul intern brut global, au aderat la proiectul OCDE. Țările UE sunt printre primele care adoptă noile reguli, prin intermediul Directivei (UE) 2022/2523, care va trebui implementată până la 31 decembrie 2023.

Scopul Pillar 2

Scopul declarat al acestei noi legislații este oprirea competiției fiscale între țări și limitarea transferului profiturilor către jurisdicții cu un nivel de impozitare mic.

Grupurile care intră sub prevederile Pillar 2 și care înregistrează o cotă efectivă de impozit pe profit mai mică de 15% în fiecare țară unde își desfășoară activitatea, vor fi obligate la plata unui impozit suplimentar care să acopere diferența.

Reguli generale de aplicare și calcul

Proiectul de lege transpune prevederile Directivei (UE) 2022/2523 în legislația din România.

Impozitul minim se va aplica de la 1 ianuarie 2024 societăților membre ale grupurilor cu un venit anual de minim 750 milioane de euro. Totusi, unele entități vor fi exceptate, cum ar fi cele guvernamentale, organizațiile internaționale, non-profit, fondurile de pensii și altele.

Calculul cotei efective de impozitare se va face cumulat pentru toate entitățile pe care grupul le deține în România. Aceasta va fi calculată ca raport între impozitele acoperite ajustate ale entităților constitutive din România și profitul net calificat al acelor entități. În cazul în care cota este mai mică de 15% pentru un exercițiu financiar, grupul este obligat la plata impozitului suplimentar.

Legislația reglementează care sunt societățile care vor fi obligate la plata efectivă a impozitului suplimentar pentru entitățile sub-impozitate ale grupului, inclusiv cele din România.

Regula generală de includere a veniturilor(IIR) prevede că societatea-mamă a grupului are obligația să calculeze și să plătească partea sa alocabilă din impozitul suplimentar pentru entitățile care sunt impozitate la un nivel redus.

În cazul în care IIR nu poate fi aplicată, prin regula profiturilor subimpozitate (UTPR), o altă societate a grupului datorează impozitul, înregistrat ca o cheltuială suplimentară egală cu partea din impozitul suplimentar care nu a fost perceput în baza IIR la nivelul societății-mamă.

România și-a exercitat dreptul de aplicare al impozitului suplimentar național introdus in noua legislație, prin care eventuala diferența de impozit aferentă entităților din România se va încasa la nivel local și nu în jurisdicția societății-mamă prin IIR.

Pentru anul 2024, declararea și plata impozitului suplimentar național se va face in termen de cel mult 18 luni de la ultima zi a exercițiului de raportare.

Regimuri de protecție și reguli de simplificare

Grupurile care pregătesc și depun Raportul pentru fiecare țară în parte (CbCR) pot beneficia, în anumite condiții, de un regim de protecție tranzitoriu.

Impozitul suplimentar se consideră a fi zero dacă, în baza calculului simplificat realizat cu informațiile din raportul CbCR pentru anul 2023, societăție din România se încadrează în cel puțin una din următoarele situații:

  • Au venituri medii mai mici de 10 milioane de euro și un profit mediu mai mic de 1 milion de euro;
  • Au o cotă efectivă de impozitare simplificată egală sau mai mare cu 15%;
  • Profitul este mai mic sau egal cu valoarea profiturilor excluse care au la bază substanță economică, calculate conform noilor reguli.

Concluzii și recomandări

Companiile care intră sub incidența Pillar 2 trebuie să analizeze impactul din perspectiva obligațiilor de plată. Analiza poate începe prin stabilirea societăților din România care intră sub incidența noilor reguli și prin evaluarea aplicării regimurilor de protecție și de simplificare.

Noile reguli de calcul al impozitului minim global introduc un număr important de termene și concepte noi, care vor trebui analizate și asimilate atât de societăți cât și de autoritățile fiscale.

Pentru calcularea impozitului suplimentar, grupurile și societățile din România vor trebui să colecteze un număr mare de informații și să înteleagă modul în care trebuie aplicate ajustările necesare pentru determinarea indicatorilor. Din acest motiv, comunicarea și schimbul de informații cu grupul sunt esențiale în perioada imediat următoare.