Mecanisme de optimizare a valorii afacerii

Optimizarea valorii afacerii se bazează pe existența unei infrastructuri și a unor baze corecte pentru a sprijini creșterea și generarea de valoare.

Acest lucru începe cu înțelegerea modului în care factorii de valoare de bază ai afacerii dvs. interacționează între ei pentru a determina profitabilitatea, puterea financiară, randamentul investițiilor și riscul de afaceri. Care sunt obiectivele, provocările, punctele forte și riscurile din fiecare dintre aceste domenii? Este esențial să aveți o înțelegere completă a ceea ce determină valoarea afacerii dumneavoastră, deoarece vă permite să vă concentrați apoi asupra domeniilor și mecanismelor care vor optimiza cel mai eficient valoarea.

Procesul de optimizare a valorii ar trebui să fie unul continuu, chiar dacă valoarea în sine este realizată doar în anumite momente strategice, cum ar fi o tranzacție de fuziuni și achiziții sau tranziția către o nouă conducere. Dacă afacerea dvs. nu este pregătită pentru aceste situații, este posibil ca, în consecință, să se reducă încrederea cumpărătorului și prețul de achiziție. În schimb, dacă vă pregătiți eficient afacerea, ar trebui să fiți, de asemenea, în măsură să sporiți încrederea cumpărătorului și să atrageți o primă pe lângă multiplul de valoare, datorită performanței financiare îmbunătățite, structurii organizaționale și longevității strategice.

La Mazars, activitatea noastră cu o gamă largă de întreprinderi private din întreaga lume ne-a permis să identificăm mai mulți "piloni" care sunt cruciali pentru creșterea afacerii. Deși specificul fiecăruia va varia de la o afacere la alta, acești șase piloni oferă un cadru de bază pentru optimizarea valorii.

Modul de gândire al părților interesate și managementului 

Unul dintre primele lucruri la care trebuie să ne gândim este ce înseamnă valoarea pentru proprietari, părțile interesate și conducere. Valoarea poate acoperi o gamă largă de caracteristici ale afacerii, de la performanța financiară și nivelul de îndatorare până la sentimentul pieței sau calitatea activelor. Dacă obiectivul dvs. este de a crește profiturile, de exemplu, mecanismele de optimizare a valorii ar putea include efectuarea unei analize a cheltuielilor pentru a verifica dacă structura costurilor este greșită sau dacă este vorba de o problemă de venituri.

Dar nu uitați că valoarea înseamnă mai mult decât obținerea unui profit pe termen scurt. Este vorba despre creșterea pe termen mai lung a valorii capitalului propriu al afacerii. Acest lucru se întâmplă atunci când atingeți și depășiți obiectivele stabilite. Multe întreprinderi se concentrează pe linia de top, dar în activitatea Mazars cu întreprinderile private, ne concentrăm de obicei pe linia de jos.

Piețe, produse și clienți

Pentru a începe dezvoltarea unei strategii eficiente de optimizare a valorii este necesară o înțelegere clară a situației actuale a întreprinderii în ceea ce privește piețele, produsele și clienții. Unde se situează afacerea pe piață? Cum se compară propunerea sa unică de vânzare cu cea a concurenților? Ce produse sau servicii se descurcă bine și care nu? Comparați activitatea cu cea a colegilor săi. Este cea mai bună din clasa sa, cea mai slabă din clasa sa sau se află undeva la mijloc? Înarmat cu aceste informații, puteți începe să identificați domeniile pe care să vă concentrați în strategia de optimizare.

Finanțe și riscuri

Pentru a lua decizii bune în ceea ce privește optimizarea valorii este nevoie de date financiare bune. Iar pentru a avea date financiare bune, aveți nevoie de procese bune pentru a capta aceste date. Faceți o scufundare profundă în organizație. Unde sunt cele mai mari marje? Unde sunt cele mai mari centre de profit? Cele mai mari centre de cost? Odată ce le aveți, datele pot fi folosite pentru a determina viitoarele decizii de afaceri, cum ar fi dacă să păstrați anumiți clienți sau segmente sau să vă schimbați orientarea. Acest lucru ar trebui să vă ofere baza de la care să vă concentrați asupra creșterii celor mai profitabile zone ale organizației și să determinați dacă există lucruri pe care ar trebui să nu le mai faceți sau în care merită să investiți pentru a obține o mai mare amploare și o mai mare profitabilitate.

Operațiuni comerciale

Fiecare proces din lanțul valoric din cadrul operațiunilor unei întreprinderi poate fi împărțit în etape constitutive. Acest lucru se numește cartografierea fluxului de valoare. Aceasta vă permite să identificați ineficiențele și pierderile de profit, astfel încât să puteți începe să vă gândiți cum să le schimbați. Acesta ar trebui să fie un proces regulat, deoarece afacerile se schimbă în mod constant, pe măsură ce noi persoane se alătură activității, iar procesele sunt adaptate la presiunile interne și externe.

De asemenea, luați în considerare modul în care este structurată organizația. Cine raportează cui? Este configurată în mod corect? Există modalități mai bune de a face acest lucru? Odată ce ați pus totul pe hârtie, devine mult mai ușor de gestionat pentru a identifica ineficiențele și a face schimbări esențiale.

Capacitatea de management și de organizare

Implicarea personalului este esențială în acest proces. Multe întreprinderi au o abordare de tipul "urmați liderul", care funcționează bine până la un anumit punct. Dar pentru a trece la următoarea etapă de evoluție a afacerii este nevoie de o abordare mai dinamică, bazată pe echipă, în care toți factorii de decizie cheie și managerii de nivel superior, nu doar proprietarii sau directorii de rang C, sunt aliniați cu privire la obiectivul urmărit și sunt recompensați și stimulați în consecință, pe termen scurt, mediu și lung. Faptul de a avea stimulente adecvate pentru a recompensa performanța duce la o productivitate mai mare, care ar trebui să se reflecte într-o valoare mai mare

De asemenea, vă poate ajuta să vă uitați la controalele care sunt în vigoare. Este un fapt că oamenii performează mai eficient dacă știu că munca lor va fi analizată de către superiorul lor imediat. Cheia este să nu stabiliți obiective care să se concentreze pe punctele slabe, ci pe punctele forte, astfel încât oamenii să fie motivați să facă lucrurile la care se pricep, mai degrabă decât să fie penalizați pentru lucrurile la care știu deja că nu se pricep. Indiferent dacă aveți trei, patru, cinci obiective, majoritatea ar trebui să se concentreze pe punctele forte.

Disrupția și pregătirea digitală

Digitalizarea și tehnologia sunt adesea printre primele mecanisme de optimizare a valorii la care se gândesc oamenii. Dar, deși importantă, tehnologia nu este o soluție în sine. Adesea, întreprinderile nu reușesc să valorifice toate beneficiile investiției în tehnologie, deoarece o folosesc în mare parte pentru a reproduce procesele existente în formă digitală. Pentru a obține un randament optim al investițiilor în tehnologie, aceasta trebuie să facă parte dintr-o strategie mai disruptivă. Uitați-vă la modul în care tehnologia poate schimba procesele și conduce la noi eficiențe, nu doar la reproducerea proceselor existente. Efectuarea unei analize de abilitare tehnologică vă poate ajuta să decideți dacă investiția tehnologică existentă își atinge potențialul și merită să o continuați sau dacă ar fi mai bine să adoptați o abordare tehnologică diferită.

O abordare concentrată, strategică și metodică a optimizării valorii de afaceri vă ajută să puneți întrebările corecte cu privire la problemele corecte și să identificați potențialele oportunități de creștere, durabilitate și îmbunătățire a rentabilității. Acest lucru vă asigură că afacerea dvs. nu numai că își va atinge obiectivele, dar va fi și rezistentă și adaptabilă la o lume în evoluție rapidă.

Contactați-ne