Barometrul Mazars dezvăluie stiluri de leadership și angajamente îndrăznețe, care vor modela un viitor sustenabil

29 martie 2023
În fața incertitudinii economice și a instabilității geopolitice continue, barometrul Mazars dezvăluie stiluri de leadership și angajamente îndrăznețe, care vor modela un viitor sustenabil
  • Majoritatea companiilor (86%) au o perspectivă pozitivă de creștere în 2023
  • Transformarea digitală a companiei și implementarea unei noi strategii de sustenabilitate sau chiar revizuită sunt principalele priorități strategice ale liderilor C-suite în următorii trei-cinci ani
  • Conform acestora, incertitudinea economică, prețul energiei, instabilitatea geopolitică și dificultatea de recrutare a unei forțe de muncă calificate reprezintă factorii cheie care vor împiedica creșterea economică în anul următor
  • 89% dintre liderii C-suite din România au o perspectivă pozitivă de creștere în 2023
  • Mai mult de jumătate dintre respondenții români (57%) sunt încrezători că datele lor sunt "complet" protejate
  • Opt din zece companii fie elaborează în prezent un raport de sustenabilitate, fie intenționează să o facă
  • 93% dintre liderii români consideră că munca în echipă/camaraderia reprezintă principalul ingredient pentru atragerea talentelor

Mazars, firmă internațională de audit şi consultanță în afaceri, publică astăzi studiul Bold leadership for a sustainable future: Mazars C-suite barometer 2023. Acest raport este rezultatul unui sondaj, realizat în cel de-al patrulea trimestru al anului 2022, în rândul a peste 800 de lideri C-suite din 27 de țări din întreaga lume.

Optimism în fața provocărilor actuale

În ciuda instabilității economice, a prețului energiei în creștere și a tensiunilor geopolitice, liderii sunt optimiști în ceea ce privește creșterea viitoare a companiilor lor: 86% au o perspectivă pozitivă (28% sunt foarte optimiști) pentru creștere în 2023.

Tendințele cu impact asupra companiilor în 2023 și încrederea liderilor de a le răspunde

Conform studiului nostru, principalele trei tendințe externe care se așteaptă să aibă cel mai mare impact asupra companiilor anul acesta sunt:

  1. tendințele economice, inclusiv inflația și costurile de trai ridicate.
  2. prețurile și/sau penuria de energie.
  3. apariția unor tehnologii noi.

Liderii sunt cei mai încrezători în gestionarea tehnologiile emergente (54% foarte încrezători) și cel mai puțin încrezători în capacitatea de a face față instabilității geopolitice (23% foarte încrezători), prețurilor/penuriei de energie (27%), deficitului de resurse umane (32%) și tendințelor economice (33%) - acestea fiind considerate, totodată, și principalele obstacole în calea creșterii.

Mazars Confidence Index (procentul mediu de „foarte încrezător” în toate tendințele) se află la 37%, într-o ușoară scădere față de barometrul precedent (44%), dar în creștere față de 2020 (32%).

Adoptarea unei lumi digitale

Transformarea IT/tehnologică a companiei reprezintă principala prioritate strategică a liderilor în următorii trei-cinci ani. Se așteaptă ca apariția noilor tehnologii să aibă un impact mare asupra activității lor, iar aceștia recunosc importanța tehnologiilor precum inteligența artificială, big data, Web3 și automatizare. Amenințările cibernetice rămân o realitate în viața de zi cu zi, însă liderii sunt încrezători că datele lor sunt protejate.

Investiții într-un viitor sustenabil

Implementarea unei noi strategii de sustenabilitate sau chiar revizuită se află pe locul al doilea în lista priorităților strategice ale liderilor C-suite pentru următorii trei-cinci ani, iar peste două treimi (68%) intenționează să crească investițiile în inițiative de sustenabilitate în anul următor. Majoritatea companiilor (65%) elaborează un raport de sustenabilitate, însă recunosc faptul că urmărirea și calitatea datelor reprezintă provocări, iar puțin peste o treime (36%) se simt complet pregătiți pentru noile cerințe de raportare ESG.

Recunoașterea importanței diversității și a talentului în cadrul unei companii

Un sfert dintre lideri susțin că o strategie nouă sau revizuită de atragere și păstrare a oamenilor valoroși reprezintă o prioritate strategică, iar aproape o treime (28%) au identificat imposibilitatea de a atrage o forță de muncă calificată ca fiind un obstacol în calea dezvoltării companiei lor. În ciuda recunoașterii importanței unei forțe de muncă diversificată, adevărata echitate rămâne evazivă în multe companii, înregistrându-se un progres lent privind diversitatea de gen în rândul echipei de management.

Studiul nostru indică faptul că liderii dedică timp, bani și resurse în ariile care contează cel mai mult: tehnologie, sustenabilitate și oameni. În fața incertitudinii continue, acest lucru demonstrează curaj, liderii făcând mișcări îndrăznețe pentru a contura un viitor sustenabil.

Kennedy adaugă: „Companiile se vor confrunta și anul acesta cu volatilitatea – acestea vor fi nevoite să fie mai agile și, posibil, să își revizuiască prioritățile și să se reorienteze. Însă, încă de la criza financiară din anul 2008, ele au devenit și deosebit de reziliente, iar acest lucru le va fi de folos anul viitor.”

Peste 89% dintre liderii C-suite din România au o perspectivă pozitivă de creștere în 2023

Studiul nostru precedent a arătat faptul că liderii C-suite din România erau optimiști în ceea ce privește viitorul afacerilor lor, iar în cadrul cercetării din acest an, deși recunosc provocările semnificative cu care se confruntă țara noastră, dar și întreaga lume, aceștia își mențin poziția, 89% având o perspectivă pozitivă pentru viitor (14% sunt foarte optimiști, 14% sunt optimiști, iar 61% sunt ușor optimiști).

Urmând această notă pozitivă, întrebați care vor fi cele mai importante surse de creștere în 2023, liderii C-suite din România au menționat creșterea organică (43%), activitatea de M&A (36%) și alianțele strategice/joint ventures cu terți (11%). Deși sunt optimiști cu privire la viitor, aceștia sunt totuși pregătiți pentru provocările actuale și viitoare, iar prin urmare, au identificat principalele trei tendințe care vor avea cel mai mare impact asupra afacerilor lor în 2023: prețurile și/sau penuria de energie (61%), tendințele economice, inclusiv inflația/costul de trai ridicat (57%), și tensiunile/instabilitatea geopolitică (43%).

1. Tehnologia rămâne o prioritate principală pentru lideri

La întrebarea „Care sunt principalele priorități strategice pentru afacerea dumneavoastră în următorii trei-cinci ani?", liderii din România au ales introducerea unei noi categorii de produse sau servicii (36% - față de locul patru la nivel global), urmată îndeaproape de transformarea IT/tehnologică a companiei lor (29%) și implementarea unei noi strategii de sustenabilitate sau chiar revizuită (29%). La nivel global, primul loc este ocupat de transformarea IT/tehnologică a companiei.

În calitate de lideri ai companiilor, aceștia trebuie să înțeleagă tehnologiile emergente și să adopte lumea digitală de astăzi. Conform cercetării noastre, liderii sunt cel puțin destul de familiarizați cu tehnologiile de top, inclusiv cu automatizarea (96%), inteligența artificială (AI)/învățarea automată (71%), metaverse (61%) și Web3 (57%). Atunci când ne referim la punerea în valoare a capabilităților tehnologice, Web 3 este considerat prioritar (46%), în timp ce celelalte tehnologii (metaverse, big data, AI, automatizare) împart același procentaj (32%).

O altă prioritate importantă pentru companii, atât la nivel local, cât și global, este reprezentată de securitatea IT. Mai mult de jumătate dintre respondenții români (57%) sunt încrezători că datele lor sunt "complet" protejate, în timp ce 43% dintre ei consideră că sunt "parțial" protejate, comparativ cu anul trecut, când erau foarte pesimiști în ceea ce privește acest subiect - numai 31% erau de părere că datele lor sunt "complet" protejate. 86% dintre respondenți sunt încrezători că nu vor avea o încălcare a datelor în compania lor în următoarele 12 luni.

2. Un viitor sustenabil, astăzi și mâine

Sustenabilitatea se află printre primele trei priorități strategice pentru liderii C-suite din România în următorii trei-cinci ani. În timp ce 43% dintre respondenți au bugetat deja costurile de implementare a strategiei de sustenabilitate și de raportare, 29% intenționează să facă acest lucru la următoarea revizuire a bugetului. În plus, majoritatea companiilor (46%) elaborează deja un raport de sustenabilitate, iar alte 36% intenționează să o facă în următoarele 12 luni, ceea ce înseamnă că opt din zece companii fie elaborează în prezent un raport, fie intenționează să o facă.

În ceea ce privește gradul de pregătire pentru raportarea ESG, numai 14% dintre acestea declară că sunt complet pregătite, în timp ce 54% menționează că sunt în mare parte pregătite, ceea ce înseamnă că ar putea publica în conformitate cu reglementările, cu un efort suplimentar redus. Desigur, există încă 25% care vor trebui să dea dovadă de un efort semnificativ.

Acest angajament de raportare nu este întotdeauna ușor de pus în practică. În timp ce, la nivel global, principalele provocări în elaborarea unui raport de sustenabilitate rămân identificarea calității datelor (37%) și urmărirea datelor (28%), la nivel local, principala provocare este reprezentată de capacitatea sau expertiza internă (21%), urmată de identificarea agenției potrivite (18%).

În același timp, responsabilitatea pentru raportarea ESG este foarte importantă, iar în acest moment, putem identifica la nivel local mai mulți reprezentanți care se ocupă de acest proiect în cadrul unei companii, precum directorul general (18%) sau liderii departamentelor de marketing (11%), risc (11%) și sustenabilitate (7%). La nivel global, lucrurile stau ceva mai bine, cu liderul de sustenabilitate în frunte (29%), alături de directorul general (25%).

3. Accent pe oameni și cultura organizațională

Companiile se uită la cultura lor organizațională pentru a atrage talentele potrivite. Liderii români consideră că munca în echipă/camaraderia (93%), calitatea membrilor echipei (89%) și oportunitățile de avansare (83%) sunt cele mai importante ingrediente pentru atragerea celor mai buni oameni în organizația lor.

Marea majoritate a liderilor (90%) afirmă că egalitatea de gen și promovarea femeilor se află pe agenda de top a managementului organizației lor - 43% consideră că aceasta se află în top trei priorități, în timp ce 29% sunt de părere că se află în top cinci priorități. Pentru a avansa în acest sens, aproximativ jumătate dintre respondenți (46%) susțin că au un program dedicat genului, egalității și sexismului. Însă, în ciuda investițiilor și a angajamentului, nu există progrese reale în ceea ce privește echilibrul între femei și bărbați la nivel de conducere. Numai 21% dintre lideri se pot lăuda cu peste 30% de femei în rândul celor mai importante persoane care iau decizii strategice.

Sunt de părere că cercetarea noastră de thought leadership arată reziliența liderilor, optimismul în fața provocărilor continue și încrederea de a investi și de a modela un viitor sustenabil, recunoscând în continuare că oamenii buni conduc companiile spre succes.", a adăugat Dino Ebneter, Country Managing Partner, Mazars în România.

Descărcați studiul aici.

###

Despre studiu

Barometrul Mazars C-suite a fost conceput și realizat de GQR Research, în colaborare cu Mazars.

Datele au fost adunate prin intermediul unui chestionar online în perioada noiembrie 2022 – 14 decembrie 2022. Eșantionul total este N=832.

Persoane de contact

Emilia Popa, Head of Marketing and Communication, Mazars România

emilia.popa@mazars.ro / +40 741 111 042

Mădălina Lazăr, PR & Corporate Communication Executive, Mazars România

madalina.lazar@mazars.ro / +40 763 385 622

Despre Mazars

Mazars este un parteneriat internațional integrat, specializat în audit, contabilitate, consultanță, servicii fiscale și juridice*. Cu filiale în peste 95 de țări și teritorii din întreaga lume, ne folosim de cunoștințele de specialitate a peste 47.000 de profesioniști - 30.000+ în parteneriatul integrat Mazars și 17.000+ prin intermediul Mazars North America Alliance - pentru a sprijini clienți de toate dimensiunile în fiecare etapă a dezvoltării lor.

*acolo unde permite legislația națională aplicabilă.

www.mazars.com | Mazars on LinkedIn

Despre Mazars în România

În România, Mazars are o experiență de peste 28 de ani în audit, consultanță fiscală și financiară, externalizare și sustenabilitate. Puterea noastră constă în oamenii cu care lucrăm – echipa locală cuprinde 300 de profesioniști.

www.mazars.ro | Mazars Romania on LinkedIn