PFA - Formă de organizare a unei afaceri, utilă pentru antreprenorii începători

Statisticile arată că un număr însemnat de români doresc să dezvolte o afacere, să fie propriii lor șefi și să obțină în acest fel suficiente venituri pentru a duce o viață confortabilă. Legislația statului român oferă acestora mai multe soluții pentru înființarea unor afaceri, dintre care se remarcă cea de tip PFA (persoană fizică autorizată). Această variantă este recomandată pentru antreprenorii la început de drum, pentru că presupune un efort minim din punct de vedere organizatoric și financiar în ceea ce privește înființarea și debutul acesteia. În același timp, oferă împrejurări propice pentru dezvoltarea unei afaceri bănoase și posibilitatea trecerii la nivelul următor.

Data publicarii: 29 august 2023

Află din acest articol totul despre ce înseamnă un PFA, despre principalele caracteristici care definesc modalitatea de organizare a unui business, despre actele legislative ce reglementează domeniul și despre avantajele și dezavantajele pe care un astfel de antreprenor le poate avea. În plus, poți descoperi mai jos procedura de urmat pentru constituirea PFA-ului și câteva sfaturi oferite de specialiști pentru maximizarea șanselor de succes economic. 

Cuprins:

1. Ce înseamnă PFA?

1.1. Caracteristicile persoanei fizice autorizate

1.2. Reglementări legale cu privire la PFA

1.3. Avantajele și dezavantajele ale PFA

2. Cum se înființează o firmă PFA - ce ai nevoie pentru înregistrare?

2.1. Actele și documentele necesare pentru înființarea unui PFA

2.2. Procedura de deschidere a unui PFA - care sunt pașii de urmat?

2.3. Taxele ce trebuie plătite de un PFA

3. Sfaturi pentru antreprenorii care vor să deschidă un PFA

1. Ce înseamnă PFA?

PFA-ul este un acronim al expresiei ”Persoană Fizică Autorizată”. Prin această formulă este desemnată o formă de organizare a unei activități economice desfășurată de o persoană independentă. Varianta a fost introdusă de autoritățile statului român pentru a oferi întreprinzătorilor începători o modalitate facilă de a pătrunde în lumea afacerilor. Aceștia pot beneficia de simplitatea demersului de înființare, dar și de facilitățile fiscale oferite pentru încurajarea dezvoltării afacerii. 

O altă categorie de proprietari ai unui PFA este reprezentată de profesioniștii ce desfășoară activități liberale, ca de exemplu medicii, avocații, consultanții juridici, arhitecții sau chiar profesorii care vor să ofere meditații contra cost în domeniul în care activează. Singurele condiții pe care astfel de întreprinzători trebuie să le îndeplinească pentru a deveni persoane fizice autorizate sunt reprezentate de obligația de a avea cel puțin 18 ani împliniți, de existența unui sediu profesional fizic și de lipsa unor sancțiuni cu privire la fapte ilicite financiar-fiscale. 

1.1. Caracteristicile persoanei fizice autorizate

Principala caracteristică a PFA-ului este că această activitate este una de tip independent. Persoana fizică autorizată nu este subordonată unui șef și poate decide singur, în funcție de interese, cum să-și desfășoare activitatea zilnică. Această caracteristică este și cea mai importantă luată în considerare de persoanele care nu mai doresc să depindă de ordinele vreunui șef și care consideră că au la dispoziție toate calitățile pentru a transforma meseria lor într-o afacere profitabilă. 

O altă caracteristică a PFA este nivelul de răspundere, în cazul în care apar anumite datorii sau litigii. În această situație, spre diferență de alte forme de organizare, răspunderea este nelimitată, adică persoana fizică autorizată poate fi trasă la răspundere cu întreaga avere, nu doar cu fondul social al întreprinderii, cum s-ar întâmpla în cazul unui SRL. 

Un alt element ce trebuie să fie amintit este legat de fiscalitatea specială, ce reglementează domeniul. Organismele legiuitoare au pornit de la ideea că un afacerist la început de drum trebuie să primească anumite facilități care să-l ajute în primii ani pentru dezvoltarea unui business sănătos. Acest lucru nu înseamnă că o persoană fizică autorizată nu plătește impozite, ci doar că nivelul acestora este în anumite cazuri mai avantajos decât al altor forme de organizare economică. 

1.2. Reglementări legale cu privire la PFA

Întregul domeniu al PFA-urilor, atât în ceea ce privește modalitatea de înființare, cât și activitatea ulterioară și fiscalitatea datorată este cuprinsă în câteva documente legislative, printre care se remarcă Legea numărul 571 pe anul 2003 cu privire la Codul Fiscal, Ordonanța de Guvern numărul 44 pe 2008 cu privire la organizarea activităților economice de către persoane fizice autorizate și reglementările fiscale ulterioare cu privire la nivelul impozitelor datorate. 

Specialiștii recomandă ca persoanele care doresc să dezvolte o astfel de activitate să consulte aceste norme legislative pentru a înțelege cu exactitate domeniul și să urmărească eventualele schimbări ce pot apărea de-a lungul timpului. 

1.3. Avantajele și dezavantajele ale PFA

În general, PFA-ul este o firmă ce oferă avantaje importante, însă varianta nu este una potrivită tuturor întreprinzătorilor. Antreprenorii aflați la început de drum trebuie să cunoască cu exactitate beneficiile și riscurile presupuse de alegerea acestui model economic pentru a decide în cunoștință de cauză care este varianta corectă. 

Principalele avantaje de care se pot bucura persoanele fizice autorizate sunt:

  • Libertatea deplină a organizării propriei afaceri (întreprinzătorul poate decide cât timp lucrează, cu cine colaborează și care sunt prețurile cerute);
  • Procedura de deschidere a unui PFA este foarte ușor de implementat, atât în ceea ce privește numărul de documente ce trebuie să alcătuiască dosarul, cât și în ce privește cheltuielile financiare;
  • Nivelul de impozitare în anumite condiții este mai mic decât în cazul altor forme de organizare a afacerilor;
  • Persoana fizică autorizată poate angaja lucrători cu contract de muncă individual;
  • Fondurile obținute în urma activității sunt disponibile în orice moment, putând fi cheltuite fără nicio justificare;
  • Legislația nu prevede obligativitatea apelării la un contabil autorizat. Persoana fizică autorizată poate alege să țină singură contabilitatea, dacă sumele implicate sunt mici sau să contracteze serviciile unei firme de consultanță contabilă, care să aibă grijă de toate procedurile necesare. 

Există și câteva dezavantaje ale formei de organizare. De exemplu, persoana fizică autorizată trebuie să fie calificată în domeniul în care dorește să activeze, ceea ce presupune o limitare destul de importantă. Mai mult decât atât, chiar dacă există calificarea, nu pot fi desfășurate activități nelimitate. Legea prevede că se pot alege maxim cinci domenii de activitate de tip CAEN. 

Un risc destul de mare este legat de răspunderea pe care o are persoana fizică autorizată cu privire la obligațiile contractate. Astfel, proprietarul PFA-ului răspunde cu întreaga lui avere, aceasta putând fi disponibilizată în urma unor hotărâri judecătorești. 

2. Cum se înființează o firmă PFA - ce ai nevoie pentru înregistrare?

Procedura de înregistrare a unui PFA este una foarte simplă și poate fi parcursă în aproximativ 1-2 luni, de la debut și până la primirea autorizației. În mod normal nu se plătesc niciun fel de taxe pentru a efectua acest demers decât în cazul în care se apelează la serviciile unui consultant care să realizeze tot demersul în locul persoanei propriu-zise. În cazul în care se apelează la varianta consultanței în afaceri, investiția este una minimă, sumele plătite fiind acceptabile, pentru că procedura se va face rapid și ușor. 

Pentru cei care se întreabă unde se înregistrează un PFA, răspunsul este la Registrul Comerțului sau la ANAF, în cazul în care este solicitată obținerea unui certificat de înregistrare fiscală pentru practicarea unor profesii liberale. 

2.1. Actele și documentele necesare pentru înființarea unui PFA

Condițiile de înființare a unui PFA sunt prevăzute în legislația economică. În acest sens se precizează ce documente trebuie să fie deținute de către o persoană care dorește să creeze un PFA: 

  • Cererea de înregistrare;
  • Documentul cu privire la înregistrarea fiscală;
  • Declarație pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condițiilor obligatorii;
  • Dovada verificării și rezervării denumirii firmei;
  • Actul care atestă identitatea titularului;
  • Documentul care atestă pregătirea și calificarea în domeniul în care se va activa (poate fi de forma unei diplome de trecere printr-o instituție de învățământ specifică sau de forma unui act care atestă trecerea printr-un curs de calificare);
  • Dovada existenței sediului profesional (în cazul în care activitatea se va desfășura într-un bloc de locuințe este necesară aprobarea Asociației de proprietari);
  • Cazierul fiscal.

2.2. Procedura de deschidere a unui PFA - care sunt pașii de urmat?

În vederea deschiderii unui PFA se vor parcurge următorii pași:

  • Primul pas este reprezentat de consultarea disponibilității numelui, care se poate face online pe pagina de Internet a Oficiului Național al Registrului Comerțului. De menționat este că legislația prevede ca numele PFA-ului să fie compus din numele persoanei, fie în întregime, fie din nume și inițiala prenumelui, la care se adaugă formula ”PFA” sau ”persoană fizică autorizată”. În cazul în care există disponibilitatea numelui se obține un act care să ateste acest lucru;
  • Al doilea pas constă în stabilirea unui sediu social și deținerea unor documente care să ateste acest lucru. În acest caz va fi necesară prezența unui contract de vânzare - cumpărare, a unuia de închiriere sau de comodare a spațiului;
  • Ultimul pas este reprezentat de depunerea dosarului complet la Oficiul Registrului Comerțului, urmând ca în cel mult 30 de zile instituția să elibereze actele cu privire la înființarea PFA-ului. 

2.3. Taxele ce trebuie plătite de un PFA

Nivelul taxării fiscale este unul special, ce oferă facilități mai ales în cazul în care încasările sunt la un nivel relativ redus. Astfel, dacă venitul net anual nu depășește suma a douăsprezece salarii brute minime pe economie, proprietarul unui PFA plătește doar impozitul pe venit de zece la sută, putând alege în acest sens să-l calculeze fie în sistem real, fie ca normă de venit. 

Dacă venitul net anual depășește această limită, la impozitul pe venit de zece la sută se va plăti și o taxă pentru asigurări sociale în valoare de douăzeci și cinci la sută din totalul venitului, plus o taxă de asigurări de sănătate în procentaj de zece la sută din același venit. Trebuie menționat faptul că, în cazul în care persoana fizică autorizată are și angajați (minim unul, maxim trei), va trebui să plătească taxele obișnuite, prevăzute în contractul colectiv de muncă. 

3. Sfaturi pentru antreprenorii care vor să deschidă un PFA

Antreprenorii care doresc să devină persoane fizice autorizate ar trebui să urmeze anumiți pași după înființarea PFA-ului pentru maximizarea șanselor de succes. În acest sens, cea mai bună alegere ar fi să solicite sprijinul unei firme de consultanță în afaceri, care oferă o gamă variată de servicii, atât în ceea ce privește demersul de deschidere a PFA-ului, cât și în ce privește consultanță financiară, consultanța juridică și contabilă. O astfel de colaborare este binevenită, pentru că specialiștii firmei au experiență vastă în organizarea primilor pași ai unor afaceri profitabile. 

Un alt demers binevenit este legat de înregistrarea corespunzătoare a veniturilor și cheltuielilor. Acest lucru nu doar că oferă o organizare afacerii, ci și este o obligație fiscală ce trebuie să fie realizată în mod corect pentru stabilirea datoriilor. Tot din acest demers pot fi obținute avantaje prin realizarea unor deduceri din impozit. Pentru a nu se primi amenzi usturătoare, proprietarii de PFA trebuie să aibă o evidență contabilă completă, să facă declarații fiscale la timp și să plătească în întregime taxele și impozitele. 

Dezvoltarea afacerii este o cerință obligatorie. Antreprenorii nu trebuie să fie mulțumiți cu nivelul la care se află. Piața trebuie să fie cercetată tot timpul pentru identificarea din timp a tendințelor cerute de clienți și pentru a le oferi acestora produsele și serviciile cerute înaintea concurenței. Tot în această direcție trebuie făcute eforturi pentru realizarea unei activități de marketing solide, care să dezvolte baza de clienți și să ducă la creșterea încasărilor. 

În anumite cazuri, atunci când se preconizează colaborarea cu firme din afara țării, va fi necesară achiziționarea unui cod intracomunitar de TVA. În mod normal, PFA-urile nu plătesc TVA, însă în această situație va fi necesar un astfel de demers pentru a fi în deplină legalitate. O altă preocupare este legată de înregistrarea la ANAF, în spațiul privat virtual, prin depunerea anuală a declarației unice. Procedura trebuie să aibă loc în cel mult 30 de zile de la înființarea PFA și, apoi, în fiecare an, la termenul potrivit. 

În concluzie, antreprenorii aflați la început de drum și persoanele care vor să practice profesii liberale, fără a fi angajate într-o firmă, pot apela la forma de organizare economică de tip PFA pentru a beneficia de avantajele pe care aceasta le oferă. 

*Acest material a fost pregătit doar în scop informativ și nu are rolul de a oferi consultanță fiscală, juridică sau contabilă. Rcomandăm să vă sfătuiți cu echipa de consultanți fiscali, juridici și contabili înainte de a lua orice decizie cu privire la subiectele menționate în acest articol.