Legătura dintre TVA și fluxul de numerar

28 iunie 2023
Presiunile în creştere generate de procesul de globalizare, împreună cu situația economică din ultimii ani, au avut un impact negativ asupra fluxului de numerar al companiilor, prin prelungirea perioadei de timp în care disponibilul de bani este imobilizat în diverse forme de creditare. În general, menținerea fluxului de numerar reprezintă un factor esențial pentru succesul oricărei companii, astfel că, având în vedere contextul actual complex, multe organizații caută soluții inovatoare pentru a-și îmbunătăți disponibilul de fonduri și a-și gestiona operațiunile zilnice fără probleme.

Raportându-ne la componenta fiscală de TVA, care generează cel mai mare rulaj monetar pentru unele companii, există anumite prevederi legislative de care societățile ar trebui să țină seama, pentru a-și administra cât mai eficient fluxul de numerar.

Unde trebuie să ne uităm atunci când vorbim despre poziția de TVA?

Fiecare societate ar trebui să-și analizeze componenta poziției de TVA, atât din perspectiva TVA colectată, cât și din perspectiva TVA deductibilă.

Astfel, o societate ar trebui să analizeze situațiile în care clienții nu mai pot face plata facturilor (datorită intrării în faliment sau începerii unui plan de reorganizare), astfel putând, în anumite condiții, să recupereze o parte din TVA colectată, precum să beneficieze cât și de reducerea plății TVA către bugetul de stat. Începând cu data de 1 ianuarie 2019, recuperarea TVA aferentă creanțelor neîncasate poate fi efectuată de la momentul intrării clientului în procedura de faliment sau de la data implementării unui plan de organizare confirmat printr-o hotărâre judecătorească. Ajustarea poate fi realizată în maxim cinci ani începând de la data de 1 ianuarie a anului următor celui în care s-a decis intrarea în faliment sau în care s-a pronunțat hotărârea judecătorească de confirmare a planului de reorganizare.

În cazul în care intrarea în faliment a avut loc înainte de data de 1 ianuarie 2019 și hotărârea judecătorească definitivă și irevocabilă de închidere a procedurii de insolvență nu a fost pronunțată, ajustarea poate fi efectuată până cel târziu la data de 31 decembrie 2023.

De asemenea, începând cu data de 1 ianuarie 2021, au fost introduse în legislație prevederi noi în beneficiul societăților care au creanțe de la clienți persoane fizice. Și pentru astfel de situații, societățile își pot recupera TVA neîncasată dacă se îndeplinesc anumite condiții.

De asemenea, o altă situație pe care societățile ar trebui să o analizeze cu atenție, se referă la existența mai multor persoane impozabile stabilite în România, care sunt în relații strânse, din punct de vedere organizatoric, financiar și economic. În această situație, este important să se analizeze  fluxurile de numerar care există între societăți, precum și poziția lunară în ceea ce privește TVA (adică TVA de plată și/sau de rambursat), pentru a stabili dacă este benefică implementarea unui grup de TVA.

În situația în care se decide implementarea grupului de TVA , prin decontul de TVA consolidat al grupului, se raportează suma totală a TVA-ului acumulat al tuturor membrilor grupului, cu compensarea soldurilor individuale de TVA de plată și TVA de recuperat între membrii grupului. Astfel, societățile aflate în poziție de TVA de plată, achită TVA către ceilalți membri ai grupului care se află în poziție de rambursare, eliminând astfel plata TVA-ului către stat. Societățile care se află în poziție de rambursare a TVA, primesc rapid TVA de la celelalte societăți din grup care au obligații de plată, economisind timpul necesar așteptării rambursării de la bugetul de stat.

Întrucât grupul de TVA trebuie menținut pentru minim doi ani, pentru a identifica avantajele reale ale aplicării acestei facilități fiscale, operațiunile societăților trebuie analizate pentru cel puțin următorii doi ani. De exemplu, pentru societățile aflate în etapa de investiții, trebuie estimat cât timp va dura până când acestea vor începe să emită facturi și să colecteze TVA. Pentru societățile aflate în poziție de TVA de plată, trebuie evaluat dacă această situație va rămâne constantă sau dacă structura tranzacțiilor se va schimba și volumul vânzărilor intracomunitare/exporturi va crește, ceea ce ar putea duce la o diminuare semnificativă a TVA colectată sau chiar la trecerea în poziția de rambursare a TVA-ului.

În ceea ce privește importurile de bunuri în România din afara Uniunii Europene, în baza unui certificat de amânare a plății TVA în vamă, societățile pot beneficia de aplicarea TVA prin mecanismul taxării inverse. Această abordare simplifică procesul de recuperare a TVA-ului de la stat, deoarece nu se mai plătește TVA în vamă la momentul importului în România.

Pot beneficia de amânarea plății TVA în vamă, societățile care îndeplinesc criterii precum:

  • realizarea de importuri în valoare de cel puțin 50 milioane de lei (10,1 milioane de euro) în ultimele șase luni anterioare depunerii cererii de eliberare a certificatului;
  • absența obligațiilor restante către stat, cu excepția celor eșalonate, reeșalonate sau suspendate.

Aceeași facilitate poate fi aplicată și societăților care obțin un certificat de operator economic autorizat (AEO) sau dețin o autorizație pentru procedura de vămuire la domiciliu.

Rambursarea TVA

Dacă societatea se află în mod constant în poziție de rambursare a TVA (adică valoarea TVA-ului deductibil de la achiziții este mai mare decât suma TVA-ului colectat din vânzări sau desfășoară exclusiv vânzări pentru care nu se percepe TVA, beneficiind în același timp de dreptul de deducere a TVA-ului la achiziții), poate fi oportună solicitarea rambursării TVA de la autoritățile române. În acest sens, recomandăm să se realizeze o analiză pentru a identifica care este momentul cel mai favorabil pentru solicitarea rambursării. Dacă este vorba despre prima rambursare de TVA a societății, cel mai probabil, aceasta se va soluționa cu o inspecție fiscală prealabilă. Astfel, se poate evalua oportunitatea de a solicita rambursarea TVA după un anumit număr de luni de la înregistrarea în scop de TVA. Ulterior primei inspecții, mai ales dacă aceasta se încheie fără identificarea unor abateri majore, se poate continua solicitarea rambursării de TVA lunar sau trimestrial, în funcție de perioada fiscală de raportare a obligațiilor de TVA. Prin urmare, este foarte probabil ca viitoarele rambursări de TVA să fie supuse unui control ulterior, evitând astfel inspecția fiscală anticipată. Această abordare permite evitarea acumulării unor sume semnificative de TVA pentru perioade extinse de timp, în care lichiditățile rămân imobilizate.

În plus, în cazul în care societatea plătește TVA în alte state decât în România, fără a fi înregistrată în scop de TVA în acele țări, puteți analiza posibilitatea de a solicita rambursarea TVA din statele respective, atât din UE, cât și din afara Uniunii. În ceea ce privește rambursarea TVA din țările non-UE, este important de menționat că aceasta poate fi solicitată doar dintr-un număr limitat de țări (numai din cele cu care România a încheiat declarații de reciprocitate).

O astfel de analiză poate fi relevantă în cazul în care sumele de rambursat din țările respective au o importanță materială pentru societate, deoarece procesul poate fi complex, implicând o serie de documente și informații suplimentare solicitate de către autorități.

În cele două situații de mai sus, este oportun să efectuați o analiză a documentelor și a tratamentului TVA aplicat tranzacțiilor, pentru a vă asigura că totul este în ordine înainte de solicitarea rambursării TVA. Prin pregătirea prealabilă începerii inspecției fiscale, veți crește șansele de a obține rambursarea TVA, astfel creând și premisele unor rambursări viitoare de TVA, unde societatea ar putea fi încadrată la rambursare cu control ulterior.

Echipa Mazars deține o experiență vastă în asistarea clienților în administrarea poziției de TVA. Astfel, vă putem ajuta să identificați soluțiile optime de administrare a cash flow-ului din perspectiva TVA, precum și în procesul de implementare.