Standardele europene de raportare privind dezvoltarea sustenabilă (ESRS)

În calitate de cadru pentru raportarea privind dezvoltarea sustenabilă, primul set ("Set 1") de standarde europene de raportare privind dezvoltarea sustenabilă (ESRS) pune bazele unui limbaj comun standardizat pentru aspectele legate de sustenabilitate în întreaga Europă.

Primul set de ESRS: ce pot învăța companiile din proiectul de act delegat al CE

Cerute de Directiva privind raportarea în materie de durabilitate a întreprinderilor (CSRD), ESRS prevăd atât conținutul, cât și formatul informațiilor legate de durabilitate menite să răspundă nevoilor utilizatorilor de informații de înaltă calitate, comparabile și relevante.

În timp ce primele companii care intră în domeniul de aplicare al CSRD vor trebui să aplice ESRS începând cu 1 ianuarie 2024, Comisia Europeană este pe cale să adopte Setul 1, adică 12 standarde aplicabile de toate companiile, indiferent de sectorul în care activează.

Care sunt principalele provocări pentru companii?

ESRS reprezintă o schimbare majoră, creând noi obligații de transparență exigente pentru companii în ceea ce privește angajamentul lor față de durabilitate, mai ales că informațiile privind durabilitatea vor trebui auditate (cu o asigurare limitată privind conformitatea cu ESRS, necesară la început și o posibilă trecere la o asigurare rezonabilă).

Ca un prim pas, companiile ar trebui să evalueze mai întâi dacă intră în domeniul de aplicare al CSRD și când vor trebui să publice pentru prima dată informații privind durabilitatea în conformitate cu ESRS.

Provocările legate de punerea în aplicare a ESRS vor depinde de faptul dacă societatea a fost deja supusă sau nu cerințelor privind raportarea nefinanciară
(NFRD) și de statul membru în care este stabilită, deoarece NFRD a lăsat statelor membre o flexibilitate semnificativă în ceea ce privește transpunerea în legislația națională.

În toate cazurile, aplicarea pentru prima dată a Setului 1 va necesita revizuirea evaluării pragului de semnificație și luarea în considerare a întregului lanț valoric. Apoi, va trebui efectuată o analiză amănunțită a cerințelor de publicare (sau DR) enumerate în ESRS pentru a identifica informațiile semnificative care trebuie publicate pentru a acoperi impacturile, riscurile și oportunitățile semnificative identificate de companie în legătură cu aspectele sale de sustenabilitate.

Care sunt principalele caracteristici ale ESRS?

În cadrul ESRS, informațiile legate de durabilitate adoptă o abordare cu dublă materialitate pentru întregul spectru de mediu,
sociale și de guvernanță (ESG), prin care companiile vor trebui să raporteze atât impactul activităților lor asupra oamenilor, cât și asupra mediului și a mediului înconjurător.
și asupra mediului, cât și asupra modului în care diverse aspecte legate de sustenabilitate le afectează financiar.

În timp ce acest prim proiect de ESRS acoperă toate informațiile susceptibile de a fi semnificative, indiferent de sectorul (sectoarele) în care își desfășoară activitatea întreprinderile, standardele sectoriale vor completa ulterior aceste standarde agnostice. Acest lucru reprezintă un alt pas important, deoarece majoritatea subiectelor legate de sustenabilitate sunt relevante doar atunci când se adoptă o abordare sectorială. În plus, va trebui să se furnizeze, de asemenea, informații specifice entității, dacă este necesar (adică pentru a acoperi toate impacturile, riscurile și oportunitățile materiale identificate).

Structura de raportare a ESRS este aliniată la recomandările Grupului operativ privind raportarea financiară legată de climă.
Climate-related Disclosures (TCFD) și, prin urmare, acoperă guvernanța, strategia, gestionarea impacturilor, riscurilor și oportunităților, precum și indicatorii și obiectivele.

În practică, setul 1 include 12 proiecte de standarde sectoriale, două standarde transversale și zece standarde tematice, dintre care cinci referitoare la aspecte de mediu, patru referitoare la aspecte sociale și una referitoare la guvernanță.

Conținutul acestor standarde este în concordanță cu alte acte legislative ale UE, cum ar fi Regulamentul privind publicarea de informații în domeniul finanțării durabile (Sustainable Finance Disclosure Regulation - SFDR) în ceea ce privește indicatorii "principalelor efecte negative" sau informațiile solicitate de standardele tehnice de reglementare elaborate de Autoritatea Bancară Europeană (ABE) în ceea ce privește informațiile sectoriale din Pilonul III.

Informațiile privind durabilitatea vor trebui să fie prezentate într-o secțiune dedicată, clar identificabilă, a raportului de gestiune. În conformitate cu CSRD, raportul de gestiune va trebui să poată fi citit atât de către oameni, cât și de către mașini, utilizând formatul electronic unic european (ESEF) pentru a marca informațiile privind sustenabilitatea.

Care sunt principalele modificări față de proiectele de standarde EFRAG publicate în noiembrie 2022?

Principalele modificări aduse de CE cu privire la proiectul său de act delegat publicat la începutul lunii iunie sunt:

  • Extinderea domeniului de aplicare a standardelor și a informațiilor legate de durabilitate care fac obiectul evaluării pragului de semnificație, urmând ca, de acum înainte, doar ESRS 2 (informații generale) să fie aplicat în mod obligatoriu (cu excepția apendicelui B, care reunește informații impuse de alte acte legislative ale UE și difuzate în setul 1);
  • consolidarea dispozițiilor tranzitorii enumerate în ESRS 1 (cerințe generale), în special prin introducerea în prezent în ESRS a unui prag pentru societățile sau grupurile care nu depășesc 750 de angajați (în special, posibilitatea ca acestea din urmă să omită (i) toate DR enumerate în ESRS S1 privind forța de muncă proprie pentru primul an și (ii) toate DR enumerate în ESRS E4 privind biodiversitatea și ESRS S2-S4 în primii doi ani);
  • noul caracter voluntar al anumitor informații (în principal în ceea ce privește ESRS E4 și ESRS S1);
  • adăugarea unor modificări specifice, în principal pentru a asigura proporționalitatea DR. În termeni concreți, aceste scutiri vizează introducerea unor "măsuri de salvgardare", dar și o mai mare flexibilitate, de exemplu, în ceea ce privește procesul de evaluare a pragului de semnificație pentru alte subiecte de mediu decât schimbările climatice;
  • o mai mare coerență cu cadrul juridic european;
  • interoperabilitatea sporită cu alte inițiative de stabilire a standardelor la nivel mondial;
  • modificări de redactare și de prezentare pentru a îmbunătăți claritatea și ușurința de utilizare a standardelor.

Etapele următoare

CE va adopta ESRS Set 1 până cel târziu la sfârșitul lunii august 2023, prin intermediul unui act delegat (ceea ce înseamnă că nu este necesară transpunerea în legislația națională), care va fi urmat de o perioadă de examinare de către Parlamentul European și Consiliu. După aceasta, ESRS va intra în mod normal în vigoare începând cu ianuarie 2024 și va fi imediat aplicabilă la acea dată de către marile companii care sunt entități de interes public cu peste 500 de angajați (care se află în prezent în domeniul de aplicare al NFRD).

Privind spre viitor, ESRS sunt menite să ofere o bază solidă pentru raportarea informațiilor privind durabilitatea. În
între timp, companiile ar trebui să acționeze acum pentru a se conforma noilor cerințe și să se gândească la modul în care să facă din aceste informații suplimentare un motor strategic pentru durabilitatea și performanța lor de afaceri.

Descărcați ghidul nostru ESRS de mai jos pentru informații mai detaliate despre acest nou cadru de raportare privind sustenabilitatea și impactul acestuia asupra companiilor.

Solicitai o ofertă

Document

Mazars ESRS guide
Mazars ESRS guide