Declarațiile 390 și 394

Mai jos puteți găsi informații despre Declarațiile 390 și 394 și impactul asupra stabilirii nivelului de risc al companiilor.

Inceperea inspecției fiscale este determinată de analiza de risc efectuată de către autorități. In cadrul analizei de risc, printre altele, sunt relevante și informațiile cuprinse în declarațiile:

  • 390 privind tranzactiile intracomunitare, informatiile inscrise in deconturile de TVA pe randurile de regularizari, tranzactiile cu contribuabili inactivi/ cu cod de TVA anulat;
  • 394 privind tranzactiile efectuate pe teritoriul national de persoanele inregistrate in scopuri de TVA;

In cadrul controalelor fiscale de cele mai multe ori sunt identificate diferente intre sumele declarate de catre companie si cele declarate de catre clienti si respectiv  furnizori. In aceasta situație, inspecțiile fiscale pot fi prelungite pâna la clarificarea diferențelor ș luarea deciziei de a efectua controale încrucișate de catre autoritațile fiscale în rândul clienților și furnizorilor companiei.

Pentru a preintampina efectele nedorite legate de informatiile inscrise in declaratii in relatia cu clientii si respectiv cu furnizorii companiei, va propunem o analiza a situatiei neconcordantelor din declaratiile 390 si 394 precum si o analiza a tranzactiilor efectuate cu societati inactive/ cu codul de TVA anulat.

 

Cum va poate Mazars ajuta:

  • Obtinerea situatiilor privind neconcordantele din declaratiile 390/394;
  • Revizuirea si explicarea situatiilor privind neconcordantele din declaratiile 390/394;
  • Discutii cu reprezentantii societatii privind potentiale justificari privind diferentele respective;
  • Asistenta privind contactarea clientilor si furnizorilor in vederea explicarii diferentelor si corectarii declaratiilor;
  • Analiza tranzactiilor cu contribuabili inactivi/ cu codul de TVA anulat.

 

In stabilirea riscului fiscal, inexistenta unor diferente cu privire la sumele declarate in declaratiile de TVA sau existenta unor diferente minore reprezinta un element de reducere a riscului fiscal care se poate transpune in decizia de rambursare TVA cu control ulterior sau neinceperea controlului fiscal.

Principalele beneficii pentru companie in urma reglarii diferentelor intre sumele declarate de catre partenerii de afaceri si societate se refera la desfasurarea intr-o perioada de timp mai scurta a controalelor fiscale, intrucat nu va mai fi necesara clarificarea diferentelor din declaratii.

 

VAT Hunter – Solutia Mazars pentru verificarea codurilor de TVA

Mazars a dezvoltat aplicatia VAT HUNTER, care permite verificarea automata si in timp real a codurilor TVA ale partenerilor de afaceri. Aplicatia functioneaza in orice browser de internet, inclusiv pe telefonul mobil, putand fi folosita pentru:

  • Verificare simpla sau multipla a codurilor de TVA, la diverse momente de timp;
  • Adaugarea de informatii suplimentare la jurnalele de cumparari existente, din baza de date oficiala a Ministerului de Finante;
  • Informatii despre societati (ex. nume, adresa);
  • Informatii despre aplicarea TVA (inregistrat sau nu, de cand, pana cand, data luarii in evidenta);
  • Informatii privind validitatea codului de TVA in VIES;
  • Informatii despre plata TVA (daca se plateste TVA la incasare, de cand, pana cand, data publicarii);
  • Informatii despre activitate (daca firma este inactiva, perioade de inactivitate, daca firma e radiata);
  • Numar nelimitat de coduri care pot fi verificate;
  • Verificarea informatii din fisiere format .XLS sau declaratii standard in format .XML;
  • Interpretarea, la cerere, a formatelor de fisier ale jurnalelor de cumparari obtinute din diverse aplicatii (ex. Ciel, Winmentor, SAP, etc).