Reziliența în afaceri, transformarea digitală și politicile de bunăstare a angajaților sunt priorități principale

25 ianuarie 2022
Leadership în tranziție: reziliența în afaceri, transformarea digitală și politicile de bunăstare a angajaților sunt priorități principale în agenda consiliilor de administrație, conform unui studiu realizat de Mazars

Mazars, firma internațională de audit și consultanță în afaceri, împreună cu Board Agenda și în parteneriat cu Henley Business School, a lansat studiul „Board Transformation: Leadership in transition, how boards and directors are adapting to a post-pandemic reality”.

Reziliența organizațională - o prioritate a consiliilor de administrație

Încă de la începutul pandemiei de COVID-19, întreaga lume a experimentat un nivel de perturbare și risc de afaceri, pentru care nimeni nu era pregătit. În timp ce unele afaceri au eșuat, altele au adoptat noi metode de transformare și au avut succes. În acest moment, reziliența în afaceri este, probabil, mai importantă decât oricând.

Potrivit studiului, aproximativ trei sferturi dintre respondenți (72%) sunt de părere că pandemia a determinat consiliul de administrație să consolideze reziliența pe termen lung a afacerii. Doar unul din 10 respondenți (11%) nu a fost de acord cu această noțiune, iar 17% au fost indeciși. De asemenea, mai mult de jumătate dintre respondenți (56%) consideră că au fost realizate schimbări substanțiale în ceea ce privește structura sau operațiunile organizației din cauza pandemiei.

La întrebarea „Care priorități ale consiliului de administrație au devenit mai importante de la începutul pandemiei și, cel mai probabil, vor rămâne prioritare și în următoarele 12 luni?”, 53% dintre respondenți susțin că gestionarea riscurilor și reziliența organizațională sunt pe primele locuri în agenda echipei executive, urmate imediat de digitalizarea afacerilor (52%).

În zilele noastre, fiecare provocare este o oportunitate, iar în contextul actual, putem identifica modalități noi de a îmbunătăți locul de muncă. Sănătatea mintală a devenit una din prioritățile principale în cadrul fiecărei companii. Opt din 10 respondenți (82%) au declarat că politicile referitoare la bunăstarea angajaților sunt monitorizate mai atent de către echipa executivă, iar aceasta este una dintre cele mai semnificative constatări ale studiului – în contextul în care în trecut nu reprezenta o prioritare în agenda echipelor executive.

Razvan B

Afacerile au fost forțate să se transforme cu o viteză fără precedent din cauza pandemiei. Este posibil ca unele transformări să fi fost anticipate de mult timp și doar accelerate, în timp ce altele au fost neașteptate. Dar toate au fost perturbatoare, atât într-un mod pozitiv, cât și într-un mod negativ. O tendință care este evidențiată în rezultatele studiului nostru și care a afectat și afacerile locale este aprecierea tot mai mare a nevoilor în evoluție ale organizației și ale oamenilor săi. Liderii ar trebui să se gândească acum la cum să consolideze în continuare motivația angajaților pentru a beneficia la maximum de noile moduri de lucru. Impactul pozitiv pe care prioritizarea problemelor de mediu și sociale îl poate avea asupra unei organizații este, de asemenea, un aspect cheie care trebuie luat în considerare de afaceri și de consiliile lor. Identificarea strategiei potrivite pentru a transforma semnificativ și a crește ritmul schimbărilor în organizație, aducând în același timp o contribuție pozitivă la societate și mediu, va oferi afacerilor reziliența necesară pentru a-și continua dezvoltarea.”, a menționat Răzvan Butucaru, Partener, Financial Services & Advisory Leader, Mazars România.

Revizuirea strategiei de afaceri este esențială

Consiliile de administrație au fost nevoite să-și revizuiască în mod fundamental strategiile de afaceri din cauza pandemiei. Unii au făcut acest lucru, în timp ce alții nu.

Puțin peste jumătate dintre respondenți (52%) susțin că strategia lor de afaceri pe termen lung a fost reconfigurată de către consiliul de administrație, însă peste o treime (35%) dintre aceștia spun că astfel de procese nu au avut loc în organizațiile lor. În timp ce mulți au considerat evenimentele din ultimele 18 luni ca fiind un semnal clar al necesității revizuirii strategiilor, rămâne totuși o minoritate semnificativă care încă nu a făcut acest lucru sau, într-adevăr, care nu vede această necesitate.

Potrivit unui respondent, acum mai mult ca niciodată, suntem nevoiți să ne îmbunătățim gândirea strategică și capacitățile de implementare. În cazul în care consiliul de administrație nu își revizuiește strategia, atunci există un risc clar ca afacerea să rămână în urmă.

Adela Jansen

O bună guvernanță poate să facă diferența în orice context, cu atât mai mult în vremuri pline de neprevăzut, când rolul și responsabilitățile membrilor de board depășesc granița supervizării și monitorizării unei bunei gestionări; pe scurt, structuri și procese clare și eficiente, o echipă de conducere care să promoveze responsabilitatea, transparența, corectitudinea, sustenabilitatea organizațională și un scop bine definit. Este o perioadă plină de provocări, oportunități și alegeri. Într-un context din ce în ce mai complex, diversitatea funcțională a unui board din punctul de vedere al competențelor și al networking-ului, pregătirea continuă, mentalitatea de gândire independentă și integritatea ireproșabilă, reprezintă un avantaj competitiv. Încurajarea diversității opiniilor, a creativității, realizarea unei agende a board-ului care să se adreseze tuturor stakeholderilor și factorilor ESG, împreună cu asumarea unui rol de suport și consiliere, contribuie la construirea unei culturi a sustenabilității, asigurând în același timp un bun echilibru între obiectivele pe termen scurt și lung.”, a menționat Adela Jansen, Membru al Consiliului de Administrație, Camera Franceză de Comerț și Industrie în România - CCIFER.

Pandemia a accelerat transformarea digitală

Pandemia a marcat un punct de cotitură în transformarea digitală – aplicarea strategiilor în această direcție a fost stimulată de trecerea la modul de lucrul de acasă care s-a accelerat aproape peste noapte. Aproape trei sferturi dintre respondeți (75%) sunt de acord că pandemia a determinat consiliile administrative să grăbească procesul de digitalizare al afacerilor.

Modul de desfășurare a afacerilor s-a schimbat, nu încape loc de îndoială, fie că este vorba de lucru la distanță, de o prezență online crescută sau de o automatizare a proceselor sporită. Dar, în egală măsură, există provocări de supraveghere a activității desfășurate la distanță și nevoia de a găsi un echilibru între supraveghere și încredere. Avem, cu siguranță, multe lucruri de învățat din acest model de lucru hibrid, iar consiliile se vor asigura, fără îndoială, că organizațiile lor țin pasul.

Directorii consiliilor de administrație trebuie să se asigure că supravegherea nu pune o presiune mult prea mare pe angajați – bunăstarea acestora nefiind favorizată de o creștere a acestui tip de cultură sau de monitorizarea digitală.

Integrarea factorilor ESG în cultura organizațională

Aspectele de mediu, sociale și de guvernanță (ESG) capătă importanță sporită acum când organizațiile privesc spre o lume post-pandemică. Expresia „build back better” („reconstruiește mai bine”) are o rezonanță reală, deoarece pandemia a scos la iveală multe inegalități și deficiențe.

Conform a 58% dintre respondenți, consiliile de administrație pun acum un accent mai mare pe factorii ESG, datorită pandemiei. Stilul de leadership și cultura corporativă sunt elemente cheie ale atitudinii unei organizații cu privire la ESG. Aproximativ jumătate (46%) susțin că, din cauza pandemiei, consiliile de administrație au încercat să reconfigureze cultura organizației.

Se resimte, de asemenea, necesitatea unei schimbări în compoziția sau competențețe consiliilor de administrație, unii dintre respondenți susținând că este nevoie de mai multă agilitate, mai multă diversitate, mai multă concentrare pe factorii ESG și competențe variate ale membrilor executivi.

Transformarea a fost un element cheie pe tot parcursul pandemiei, iar studiul Mazars evidențiază câteva probleme cheie legate de capabilități, supraveghere și implicare. Însă un lucru este clar: o astfel de transformare trebuie să fie sustenabilă.

###

 

Metodologie

Având la bază un studiu la care au participat 270 de lideri de afaceri seniori, din Marea Britanie, Uniunea Europeană, America de Nord, Australia și Noua Zeelandă, studiul dezvăluie o comunitate executivă care susține schimbarea, sporind monitorizarea problemelor angajaților, punând accentul pe reziliența organizației pe termen lung și acordând atenție în mod egal gestionării riscurilor și oportunităților de digitalizare.

Persoana de contact

Emilia Popa, Head of Marketing & Communication, Mazars România

emilia.popa@mazars.ro / +40 741 111 042

Despre Mazars

Mazars este un parteneriat internațional, ce oferă servicii integrate de audit și consultanță contabilă, fiscală, financiară și juridică*. Operând în peste 90 de țări și teritorii din întreaga lume, ne bazăm pe expertiza a 42.000 de profesioniști – 26.000 în parteneriatul integrat Mazars și 16.000 prin Mazars North America Alliance – pentru a asista clienți de toate dimensiunile, în fiecare etapă a dezvoltării lor.

*unde este permis de legislația în vigoare a țării

www.mazars.com | Pagina de LinkedIn a Mazars

Despre Mazars România

În România, Mazars are o experiență de peste 26 de ani în audit, servicii de consultanță fiscală, financiară, contabilă, HR și salarizare. Puterea noastră constă în oamenii cu care lucrăm – echipa locală cuprinde 7 parteneri și 250 de profesioniști.

www.mazars.ro | Pagina de LinkedIn a Mazars Romania