Gap-ul de TVA la nivelul UE se micșorează: statele membre au recuperat 31 miliarde de euro în 2020

12 decembrie 2022
  • În anul 2020, România a înregistrat din nou cel mai mare deficit de încasare a TVA la nivelul UE, cu o pierdere de 35,7% din veniturile din TVA.
  • Țările din UE au pierdut venituri din TVA în valoare de 93 miliarde de euro.
  • Raportarea SAF-T și facturarea electronică ar putea contribui la creșterea gradului de colectare a TVA.

La finalul săptămânii trecute, în data de 8 decembrie, Comisia Europeană a publicat raportul privind deficitul de încasare a TVA (VAT Gap) înregistrat în anul 2020. Vestea bună este că, la nivelul Uniunii Europene (UE), gradul de colectare a crescut din nou (cu aproximativ 2%), statele membre recuperând aproximativ 31 miliarde de euro față de anul precedent.

Cele mai mici deficite de încasare a TVA au fost înregistrate de Finlanda (1,3%), Estonia (1,8%) și Suedia (2%), iar cele mai mari de România (35,7%) și Malta (24,1%).

Pentru România, colectarea TVA rămâne în continuare o provocare majoră, în condițiile în care deficitul de încasare continuă să crească an de an și să fie cel mai mare din UE. Similar anului 2019, România a pierdut și în 2020 aproximativ o treime din TVA pe care ar fi trebuit să o colecteze. Cifrele înregistrate indică o pierdere de 7,4 miliarde de euro în anul 2020. Reforma și digitalizarea întârziată a administrației fiscale au încetinit inevitabil îmbunătățirea colectării, celelalte măsuri adoptate neavând rezultate.

Planul Național de Redresare și Reziliență al României (PNRR) include un pachet de măsuri prin care Ministerul Finanțelor și-a asumat cea mai amplă reformă a administrației fiscale bazată pe digitalizare, având ca obiectiv o reducere a deficitului de colectare a TVA cu 5 puncte procentuale până în anul 2026 (comparativ cu 2019). O parte din măsuri au fost deja inițiate - raportarea SAF-T (Fișierul Standard de Audit pentru Taxe), conectarea caselor de marcat electronice la serverele ANAF, facturarea electronică sau sistemul de monitorizare a transporturilor de mărfuri cu risc fiscal ridicat RO e-Transport.

Bianca Vlad Partener, Consultanță financiară

Aceste măsuri bazate pe o raportare în timp real ar putea avea cele mai însemnate rezultate din perspectiva colectării dacă ne uităm la experiența altor state membre. Autoritățile vor avea un control mai mare asupra tranzacțiilor desfășurate de comercianți, având acces în timp real la un volum mare de date menite să contribuie la identificarea rapidă a tranzacțiilor predispuse la fraudă.

Comisia Europeană salută aceste inițiative ale României, menționând în studiul său că previziunile pentru 2021 indică o scădere a gap-ului de TVA, pe fondul acestor măsuri de raportare electronică.

Miruna Cîrstea Manager, Tax

Rămâne însă de urmărit dacă toate aceste măsuri implementate de autoritățile fiscale vor avea rezultatele așteptate. Va fi esențială disponibilitatea și capacitatea autorității fiscale de a analiza și interpreta un volum semnificativ de date, aceasta fiind pusă în fața unei schimbări majore de paradigmă a inspecției fiscale.

Tot la finalul săptămânii trecute, Comisia Europeană a publicat un nou pachet de măsuri menite să modernizeze actualul sistem de TVA, prin adoptarea de noi reguli aliniate cu evoluția digitală. Trei acțiuni cheie au fost anunțate în acest sens, iar intenția este ca acestea să fie implementate treptat în perioada 2023 – 2028. Prima acțiune constă în implementarea unei raportări digitale în timp real, bazată pe facturarea electronică, care va deveni obligatorie, concomitent cu reforma altor obligații de raportare (spre exemplu, vor fi eliminate declarațiile recapitulative). A doua acțiune presupune o actualizare a regulilor TVA pentru transportul de călători și platformele de servicii de cazare pe termen scurt, iar ultima acțiune vizează introducerea înregistrării unice în scopuri de TVA, prin extinderea Ghișeului unic (OSS) și a Ghișeului unic pentru import (IOSS).

Alexandru Stanciu Senior Manager, Tax

Specialiștii Mazars vor urmări în continuare demersurile autorităților în vederea creșterii încasărilor bugetare, precum și efectele pe care acestea le vor avea la nivelul mediului de afaceri, care pe termen scurt trebuie să facă față unor provocări fără precedent.

 

###

 

Persoanele de contact

Emilia Popa, Head of Marketing and Communication, Mazars România

emilia.popa@mazars.ro / +40 741 111 042

Mădălina Lazăr, PR & Corporate Communication Executive, Mazars România

madalina.lazar@mazars.ro / +40 763 385 622

Despre Mazars

Mazars este un parteneriat internațional, ce oferă servicii integrate de audit și consultanță contabilă, fiscală, financiară și juridică*. Operând în peste 90 de țări și teritorii din întreaga lume, ne bazăm pe expertiza a 44.000 de profesioniști – 28.000 în parteneriatul integrat Mazars și 16.000 prin Mazars North America Alliance – pentru a asista clienți de toate dimensiunile, în fiecare etapă a dezvoltării lor.

*unde este permis de legislația în vigoare a țării

www.mazars.com | Pagina de LinkedIn a Mazars

Despre Mazars România

În România, Mazars are o experiență de 27 de ani în audit, servicii de consultanță fiscală, financiară, contabilă, HR și salarizare. Puterea noastră constă în oamenii cu care lucrăm – echipa locală cuprinde 300 de profesioniști.

www.mazars.ro | Pagina de LinkedIn a Mazars Romania