Summer Plans 2022: Interviu cu Dino Ebneter, Country Managing Partner, pentru Forbes România

4 august 2022
Dacă în alți ani, tema principală a Proiectului Editorial Special – Summer Plans - al Forbes România viza obiceiurile și destinațiile de vacanță, anul acesta, aceștia i-au provocat pe cei mai importanți manageri și antreprenori să răspundă unui scurt chestionar într-un moment complicat din punct de vedere economic și social, deși pentru cei mai mulți dintre noi ar fi trebuit să fie o așteptată revenire la (noua) normalitate.
  • Va intra afacerea dvs. în vacanță în această perioadă? Sau nu mai este vremea de „vacanțe” în contextul geopolitic, economic și social în care ne aflăm? 

Pentru mulți lideri de afaceri, după efectele pandemiei de COVID-19 și războiul din Ucraina, considerăm că cel mai greu test de leadership are loc în aceste momente: cum pot aceștia să readucă o afacere la ‘normalul’ pe care îl cunoșteau, într-o perioadă în care economiile încă se clatină.

În cazul nostru, având un model de afaceri adaptabil situațiilor de criză, nu am simțit neapărat o presiune în legătură cu perfomanța financiară a companiei. Am continuat să respectăm angajamentele și termenele stabilite față de clienții noștri, proiectele desfășurându-se în continuare, considerând factorii pe care i-am putut controla în condițiile date. Nivelul înalt de expertiză ne permite să deservim atât clienți globali, cât și locali, rămânând, în același timp, fideli unei abordări agile, personale și distincte, care să îi ajute pe aceștia să depășească orice situație dificilă.

Mazars continuă să funcționeze la fel ca și până acum, într-un mod echilibrat, cu multă reziliență și creativitate, așadar, pentru organizația și oamenii noștri, putem spune că este business as usual. Desigur, în perioada de vară și nu numai, colegii noștri iau o pauză binemeritată de la proiectele din cadrul Mazars, pentru a se relaxa și a avea grijă de ei, atât din punct de vedere mental, cât și fizic.

Dino Ebneter
  • Cele mai întâlnite teme în discuțiile pe care redactorii Forbes România le-au avut de-a lungul acestui an au vizat creșterea inflației, războiul din Ucraina, pandemia, problemele din lanțurile de aprovizionare, lipsa forței de muncă, creșterea explozivă a prețurilor la utilități. Care sunt preocupările dvs. în următoarea perioadă?

Pentru a începe într-o notă pozitivă, aș dori să menționez faptul că România a fost și continuă să rămână o țară atractivă din punctul de vedere al investițiilor. Există afaceri foarte bune în țară, atât mature, cât și la început de drum, care se dezvoltă foarte rapid în pofida ultimelor provocări globale. De asemenea, așa cum probabil știți, România a avut o creștere economică de 6,5% în primul trimestru din 2022, față de anul trecut. Acest lucru nu poate decât să ne bucure și să ne ofere mici speranțe pentru viitor.

Iar ca să discutăm și de lucruri mai puțin fericite, cu siguranță cea mai mare provocare, atât pentru compania noastră, cât și pentru întregul mediu de business, o reprezintă forța de muncă limitată. Sunt de părere că, în acest mediu de lucru post-pandemie, unde milioane de oameni își părăsesc locurile de muncă, iar fenomenul numit The Great Resignation a luat deja o foarte mare amploare, este mai important ca niciodată pentru liderii de afaceri să-și păstreze talentele existente. Una dintre soluțiile imediate, ar fi dezvoltarea unor programe de retenție personalizate, care ar putea reprezenta un prim pas în gestionarea acestei provocări.

O altă preocupare, pentru toate companiile de altfel, este reprezentată de creșterea inflației, care în mod general, ne impactează pe noi toți, atât ca individuali, cât și ca lideri de afaceri. Putem observa cu ușurință faptul că, în anumite sectoare, companiile au început deja să caute modalități de reducere a costurilor cât mai eficiente. Nu știm ce se va întâmpla în viitor, însă este bine să fim pregătiți pentru orice situație dificilă.

În ultimul rând, sunt de părere că transparența financiară și încrederea sunt pilonii unei economii corecte și prospere, iar auditorii sunt o componentă centrală a acestui ecosistem. Este timpul să regândim colectiv modul de funcționare a acestei profesii. Este responsabilitatea noastră să participăm la crearea unei piețe mai sănătoase și vom contribui cu tot ce ne stă în putință la această transformare în următorii ani.

  • Ce vă îngrijorează, pentru perioada următoare, în domeniul/sectorul în care activați?

Fără îndoială, ultimii doi ani au accelerat migrația, majoritatea românilor dorind să lucreze în altă țară. Trebuie să ne întrebăm care sunt soluțiile pentru această problemă cât mai curând, deoarece dacă multinaționalele, cu toate beneficiile și compensațiile generoase, nu pot găsi profesioniști în industria lor respectivă, imaginați-vă problemele cu care se confruntă întreprinderile mici, care nu dețin foarte multe resurse.

Desigur, și nivelul de educație consider că joacă un rol foarte important în găsirea oamenilor potriviți, iar companiile oferă diverse oportunități în această zonă, precum cursurile de învățare online sau chiar programe universitare, plătite de angajator.

O altă îngrijorare este reprezentată de necesitatea mai multor investiții străine în România și totodată de beneficiile pe care companiile străine le aduc în țară, precum tehnologie, cunoștințe, acces pe piețele globale, experiență de zeci sau sute de ani și așa mai departe.

În ceea ce privește business-ul nostru, în viitor, vom continua să investim acolo unde contează atât pentru oamenii și clienții noștri, cât și pentru societate, crescând în mod responsabil și mergând înainte cu un scop bine definit.

  • Cum arată planurile dvs. de business pentru finalul acestui an? Dar pentru 2023?

În primul rând, în 2023, consider că transformarea digitală va fi esențială pentru creșterea tuturor afacerilor. Mazars este o companie unde tehnologia primează, iar de curând, am implementat o nouă platformă, denumită Signals, unde clienții noștri pot intra în contact direct cu echipa lor dedicată într-un mod simplu, sigur și personal.

Signals le permite clienților noștri să lucreze eficient într-o aplicație, care îndeplinește cele mai înalte standarde de calitate. Aceștia pot partaja documente online, pot aproba declarațiile fiscale și pot accesa direct aplicațiile financiare. Signals oferă o conexiune 24/7 la toate informațiile, documentele și aplicațiile cu o singură conectare. Peste tot și pe fiecare dispozitiv.

Vom continua să investim în tehnologie și mai mult ca sigur vom lansa noi proiecte, instrumente sau inițiative digitale în viitorul apropiat. Scopul nostru este de a le oferi clienților experiențe digitale personalizate, prin standardizarea anumitor procese cu diverși roboți. În acest fel, putem îmbunătăți satisfacția clienților noștri și îi putem sprijini în creșterea afacerilor lor.

În al doilea rând, la fel ca și alte companii, recunoaștem expunerea noastră la o gamă largă de riscuri și incertitudini, care au potențialul de a ne afecta serviciile, oamenii, performanța financiară și clienții. Depunem toate eforturile pentru a ne asigura că riscurile sunt identificate, evaluate, măsurate și gestionate în mod corespunzător. Calitatea va rămâne coloana vertebrală a tuturor activităților pe care le desfășurăm și dorim să continuăm să promovăm o adevărată cultură a calității și a gestionării riscurilor.

Și nu în ultimul rând, alte două elemente pe care noi, în special, ne focusăm, fac referire la managementul talentelor și prioritizarea factorilor ESG. Vrem să îmbunătățim continuu modul în care ne deservim clienții și ne dezvoltăm talentul, transformând Mazars atât într-o companie bazată pe cunoaștere, cât și într-o școală de excelență. De asemenea, consider că apelul pentru un viitor mai sustenabil nu a fost niciodată mai puternic, iar misiunea de bază a firmei noastre este să răspundem la acest apel și să ne ajutăm clienții să accepte necesitatea sustenabilității. Cum facem acest lucru? Avem experți dedicați care contribuie la efortul european CSRD, am dezvoltat cursuri de formare în domeniul sustenabilității pentru oamenii noștri și lucrăm cu clienții pentru a-i ajuta să se pregătească pentru raportarea ESG și să integreze strategiile de sustenabilitate în modelele lor de afaceri. Și nu ne oprim aici.

 

Interviul poate fi accesat pe pagina Forbes România, aici.