Tipuri de societăți comerciale - Alegerea potrivită pentru a obține succesul în afaceri

Antreprenorii care vor să-și deschidă o afacere trebuie să aleagă la început tipul de societate comercială, pentru că acest lucru va avea consecințe profunde asupra modului în care se va desfășura businessul lor, asupra resurselor financiare de care au nevoie și asupra obligațiilor administrative.

Există unele criterii de care trebuie să țină cont în acest sens, însă este vital ca înainte de a întreprinde o acțiune să culeagă informații numeroase cu privire la caracteristicile principalelor tipuri de societăți comerciale din România, pentru a înțelege care dintre ele li se potrivește și care dintre ele le poate aduce succesul dorit.

Data publicării: 13 decembrie 2022

În articolul de mai jos vei descoperi care sunt principalele tipuri de societăți comerciale din România, care sunt caracteristicile lor financiare, ce avantaje și dezavantaje are fiecare și vei afla cum să alegi tipul potrivit de societate comercială, care poate să îți asigure succesul în businessul ales. 

Cuprins:

1. Tipuri de societăți comerciale în România și caracteristicile lor financiare

1.1. Societate în nume colectiv

1.2. Societate în comandită pe acțiuni

1.3. Societate cu răspundere limitată - SRL

1.4. Societate pe acțiuni (SA)

1.5. Societate în comandită simplă

2. Avantaje și dezavantaje ale principalelor tipuri de societăți comerciale 

2.1. Avantajele principalelor tipuri de societăți comerciale

2.2. Dezavantajele diferitelor tipuri de societăți comerciale

3. Alegerea tipului de societate comercială ce poate asigura succesul unei afaceri

1. Tipuri de societăți comerciale în România și caracteristicile lor financiare

Înainte de a specifica tipurile de societăți comerciale din România este important de precizat câteva lucruri utile cu privire la constituirea lor, la fondatori și, evident, la sediul firmei:

  • Pentru a înființa o societate este nevoie de cel puțin doi asociați, iar pentru a crea o societate cu răspundere limitată va fi nevoie de o singură persoană (SRL cu asociat unic);
  • Societățile în nume colectiv sau societățile în comandită simplă pot fi realizate prin contract de societate;
  • Societățile pe acțiuni, în comandită pe acțiuni și cele cu răspundere limitată au la baza actul constitutiv (acesta este format din contract și statut);
  • Persoanele care au semnat actul constitutiv sunt numiți fondatorii societății;
  • Pentru a înființa o societate comercială este nevoie de subscrierea unui capital social (cuantumul va varia în funcție de tipul de societate care a fost ales);
  • Patrimoniul societății reprezintă garanția pentru obligațiile acesteia;
  • Orice societate comercială trebuie să aibă un sediul social înregistrat (nu contează dacă este vorba despre un imobil cu mai multe apartamente sau o casă);
  • Activitatea comercială se poate desfășura sau nu la sediul social;
  • Înregistrarea sediului social presupune dovedirea dreptului de folosință cu cel puțin unul dintre actele următoare: extras de carte funciară, contract de vânzare - cumpărare, contract de donație, certificat de moștenitor, contract de schimb, hotărâre judecătorească, contract de închiriere, de concesiune, de leasing imobiliar, de comodat sau orice alt act care rezultă din dreptul de folosire al imobilului;
  • Sediul social al societății comerciale poate fi schimbat în funcție de necesități și dorințe.

Pentru cei care se întreabă câte tipuri de societăți comerciale există În România, răspunsul la această întrebare este unul foarte simplu. În România pot fi înființate cinci tipuri de societăți comerciale: în nume colectiv, comandită pe acțiuni sau comandită simplă, cu răspundere limitată (SRL), pe acțiuni (SA). 

1.1 Societate în nume colectiv

Societatea în nume colectiv sau SNC se remarcă prin cooperarea foarte strânsă și relația personală dintre membrii fondatori, aceștia fiind, de regulă, prieteni, membri ai aceleiași familii, colegi de muncă. Asociații răspund în mod nelimitat pentru obligațiile societății create. Denumirea acestei societăți va cuprinde numele a cel puțin unuia dintre fondatori, urmat de sintagma SNC. Din punct de vedere al capitalului social, legea nu a stabilit în acest sens o limită minimă sau maximă. Hotărârile societății în nume colectiv se vor lua de adunarea asociaților, acolo unde fiecare asociat are drept de vot, iar administrarea ei se va face de una sau mai multe persoane numite de aceștia. De asemenea, merită menționat faptul că aceste hotărâri ale societății se vor lua în unanimitate. 

1.2 Societate în comandită pe acțiuni

Această societate comercială funcționează, de regulă, ca o societate pe acțiuni, cu o diferență, aceea că acționarii vor fi împărțiți în comanditari și comanditați, aceștia fiind considerați fondatorii. Denumirea societății va fi una unică, la care se adaugă obligatoriu expresia ”societate în comandită pe acțiuni”. Societatea va fi administrată de unul sau mai mulți asociați comanditați, administratorii putând fi revocați de către adunarea generală. 

1.3 Societate cu răspundere limitată - SRL

Societatea cu răspundere limitată sau SRL este înființată de persoane fizice, nu contează dacă sunt cetățeni români sau cetățeni străini, în mod individual sau în parteneriat. Numărul asociaților poate fi de cel puțin 1 și de cel mult 50. Numele firmei este constituit dintr-o denumire individuală, urmată de sintagma ”societate cu răspundere limitată” (SRL). 

Hotărârile sunt luate în cadrul adunării generale, de către majoritatea absolută a asociaților și a părților sociale, cu excepția cazului în care actul constitutiv sau legea dispune altceva. Adunarea generală va fi convocată la sediul social cel puțin o dată pe an de către administratori (numiți prin statut sau prin hotărârea adunării) sau de mai multe ori dacă va fi nevoie. Cine deține cel puțin un sfert din părțile sociale poate convoca adunarea într-un anumit scop, pe care îl va preciza. Dacă nu se convoacă majoritatea, atunci adunarea se va convoca din nou și atunci va putea lua hotărâri indiferent de numărul de asociați prezenți. Dacă societatea are mai mult de 15 asociați, atunci se va numi unul sau mai mulți cenzori. 

1.4 Societate pe acțiuni (SA)

Societatea pe acțiuni (SA) trebuie să aibă cel puțin doi asociați (pot fi persoane fizice sau juridice) și va avea o denumire unică, la care se adaugă neapărat sintagma ”societate pe acțiuni” sau SA. În ce privește capitalul social trebuie menționate următoarele:

  • societatea se creează prin subscriere integrală și simultană a capitalului social;
  • semnatarii actului constitutiv pot lua decizia să subscrie integral capitalul social dacă nu au resurse necesare;
  • dividendele vor fi distribuite din profit în funcție de numărul de acțiuni deținute de asociați.

Societatea pe acțiuni funcționează prin colaborarea strânsă între structurile sale interne. Organul principal, care ia deciziile, este adunarea generală. Aceasta poate fi ordinară sau extraordinară. Societatea are unul sau mai mulți administratori, iar funcția de control este îndeplinită de cenzori (trei la număr, dintre care unul să fie contabil autorizat).

1.5 Societate în comandită simplă

Acest tip de societate are două tipuri de asociați (comanditați și comanditari), considerați fondatori. Comanditații (doar persoane fizice) au drept de a administra societatea. Riscul comanditarilor (persoane fizice sau juridice) se limitează la capitalul subscris și au dreptul de a cere o copia a bilanțului contabil și a contului de profit și pierdere, precum și dreptul de a verifica autenticitatea lor cu ajutorul unor acte doveditoare. 

Societatea trebuie să aibă o denumire care să cuprindă numele a cel puțin unuia dintre asociații comanditați, apoi sintagma ”societate în comandită”. Răspunderea comanditaților este diferită de cea a comanditarilor. Primii răspund nelimitat și în mod solidar pentru obligațiile sociale, iar ceilalți răspund numai până la concurența capitalului social subscris.  

Asociații iau hotărâri în adunarea generală. În funcție de numărul de acțiuni pe care îl dețin aceștia își pot exercita dreptul de vot în această adunare. Acționarii încasează dividendele tot în funcție de numărul de acțiuni. Societatea în comandită simplă este controlată și administrată de unul sau de mai mulți comanditați. 

2. Avantaje și dezavantaje ale principalelor tipuri de societăți comerciale

Pentru a înțelege mai bine care sunt diferențele dintre principalele tipuri de societăți comerciale este util să se cerceteze cu atenție fiecare în parte și să se observe avantajele și dezavantajele lor, în așa fel încât antreprenorii viitori să știe care ar fi cea mai bună opțiune pentru ei. 

2.1. Avantajele principalelor tipuri de societăți comerciale

Astfel, se pot identifica unele dintre avantajele principalelor tipuri de societăți comerciale: 

  • În cazul societății în nume colectiv este vorba despre organizarea simplă (cooperare apropiată, deoarece fondatorii sunt membrii aceleiași familii, colegi de muncă sau prieteni apropiați) și capitalul social mare;
  • Societatea în comandită pe acțiuni este avantajoasă pentru că asociații comanditați răspund numai până la concurența capitalului social subscris, nelimitat și solidar și pentru că există posibilități multiple de finanțare și dezvoltare a afacerii;
  • Societatea în comandită simplă are ca principalele avantaje: partenerul administrativ care este responsabil pentru totalul activelor și pasivelor companiei și costurile administrative care sunt, de obicei, la scară mică și medie;
  • Alegerea înființării unei societăți cu răspundere limitată poate fi benefică pentru că ea are ca principale atuuri timpul de înființare relativ scurt (2-3 zile lucrătoare), răspundere limitată a asociaților și administratorilor, depunerea de proiecte pentru fonduri nerambursabile de la stat și obținerea unei finanțări pentru dezvoltarea activității;
  • Nu în ultimul rând, trebuie menționate avantajele societății pe acțiuni. Este vorba despre posibilitatea de a dezvolta activitatea și de a atrage investiții pentru aparatura cu care se desfășoară aceasta, răspunderea pentru obligațiile firmei se limitează la capitalul social, deciziile sunt luate în funcție de numărul de acțiuni pe care îl deține fiecare asociat în parte, unicul sistem de impozitare este impozitul pe profit.

2.2. Dezavantajele diferitelor tipuri de societăți comerciale

Societățile comerciale pot avea și anumite dezavantaje, în funcție de fiecare tip în parte:

  • Un SRL nu permite existența unei persoane ca asociat unic în cadrul mai multor societăți comerciale de acest tip și dacă are mai mult de 15 asociați, atunci impune obligativitatea existenței unei comisii de cenzori;
  • O societate pe acțiuni (SA) are o procedură de înființare mai greoaie și capitalul necesar mare, iar răspunderea acționarilor este limitată;
  • Societatea în nume colectiv (SNC) presupune răspunderea nelimitată a asociaților și nu prezintă garanții în fața băncilor și a partenerilor;
  • Societatea în comandită simplă vine cu următoarele dezavantaje: comanditarii participă doar la beneficii, comanditații sunt cei care administrează firma și nu prezintă garanții în fața băncilor și a partenerilor;
  • Societatea în comandită pe acțiuni nu prezintă garanții în fața băncilor și a partenerilor.

3. Alegerea tipului de societate comercială ce poate asigura succesul unei afaceri

Cel mai popular tip de societate comercială care poate asigura succesul unei afaceri este considerat de unii SRL-ul, însă și celelalte tipuri de societăți au avantajele lor. Pentru a alege tipul potrivit se va ține cont de următoarele criterii esențiale:

  • numărul de fondatori ai societății;
  • stabilirea sediului firmei;
  • cheltuielile cu înregistrarea;
  • taxele și impozitele;
  • cerințele de contabilitate;
  • activitatea principală a societății.

Fondatorii trebuie să aleagă numele firmei, ce poate fi verificat și rezervat la ONRC, să aleagă tipul de activitate pe care o vor presta, să realizeze Actul constitutiv, să depună capitalul social și dosarul de înregistrare. 

Indiferent de tipul de societate comercială înființat, un antreprenor la început de drum ar trebui să încerce să beneficieze de tot ajutorul posibil, care să-i ofere garanții maxime pentru reușita afacerii sale. De mare ajutor în acest sens sunt firmele de consultanță în afaceri, care oferă servicii diverse pentru societăți comerciale de variate dimensiuni. De exemplu, societățile de tip SNC, întemeiat pentru efortul mai multor membri înrudiți pot beneficia de servicii pentru afaceri de familie, ce oferă consiliere în ce privește gestionarea afacerilor, conformitate legislativă și servicii de consultanță financiară de top. 

Nu doar noile afaceri au de beneficiat de pe urma consultanței în afaceri, un exemplu în acest sens fiind acele societăți care au obligația de a realiza activități de audit financiar pentru a identifica zonele de risc și pentru a elimina pierderile inutile. 

În concluzie, cine dorește să înființeze un business trebuie să creeze o societate comercială care să se potrivească cu obiectivele sale pe termen mediu și lung, dar și cu ideea pe care o are despre afaceri. În funcție de ce domeniu de activitate preferă, de numărul de acționari, dar și de nivelul de răspundere pe care vrea să și-l asume, persoana în cauză are posibilitatea de a alege din diferite tipuri de societăți comerciale existente în România. 

*Acest material a fost pregătit doar în scop informativ și nu are rolul de a oferi consultanță fiscală, juridică sau contabilă. Rcomandăm să vă sfătuiți cu echipa de consultanți fiscali, juridici și contabili înainte de a lua orice decizie cu privire la subiectele menționate în acest articol.