Riscul în afaceri - identificarea și abordarea vulnerabilităților în business

Riscul este un element întâlnit în toate ipostazele vieții, guvernând în cele mai multe împrejurări deciziile pe care oamenii le iau, pentru ca acestea să nu se transforme în probleme reale.

Data publicării: 26 august 2022

Un domeniu în care riscul poate să creeze daune imense este cel al afacerilor. Recunoașterea, identificarea și gestionarea riscurilor a devenit o ramură importantă a economiei, precauțiile în acest sens fiind considerate obligativități în vederea obținerii succesului. Antreprenorii, indiferent de mărimea business-urilor pe care le dezvoltă, trebuie să cunoască modalitățile de abordare și de management a riscului, deoarece, cu siguranță, la un moment dat în timp își vor face simțite prezența în practică.

În articolul de mai jos, vei afla ce este riscul în afaceri, care este tipologia fenomenului economic și care sunt principalele cauze generatoare de risc. De asemenea, vei putea cunoaște principalele metode de management a riscului în afaceri și vei descoperi câteva sfaturi ale specialiștilor în vederea evitării, pe cât posibil, a acestei probleme economice disturbatoare. 

Cuprins:

1. Ce este riscul în afaceri? Exemple

1.1. Tipuri de riscuri interne în afaceri

1.2. Tipuri de riscuri externe în afaceri

1.3. Cauzele riscurilor de afaceri

2. Managementul riscului în afaceri

2.1. Diminuarea riscurilor în afaceri prin încheierea de asigurări

2.2. Managementul riscului în afaceri prin intermediul consultanței de specialitate

3. Sfaturi pentru antreprenori în vederea evitării riscurilor în afaceri

1. Ce este riscul în afaceri? Exemple

Orice afacere este organizată pe baza unor obiective urmărite, în ceea ce privește dezvoltarea, finanțele generate, nivelul vânzărilor și gestionarea resursei umane. De multe ori, aceste obiective sunt amenințate de diverse elemente aflate în afara controlului direct al antreprenorului. Aceste amenințări sunt numite în limbajul de specialitate ca risc de afaceri, element care se manifestă în practică sub forma imposibilității concretizării planurilor de afaceri conform dorințelor inițiale. 

Practica economică a arătat că riscurile nu pot fi prevăzute în totalitate, neexistând metode de a le elimina în întregime. Această caracteristică este cu atât mai actuală, cu cât lumea globală a afacerilor este supusă unor crize economice, politice, medicale și chiar militare, ce nu pot fi anticipate și manageriate. În practica economică au fost identificate multe riscuri, tipologia problemei fiind foarte vastă. O împărțire logică este cea a identificării zonei de unde vine pericolul, existând astfel două tipuri semnificative: riscurile interne, în care problemele sunt generate și țin direct de activitatea firmei, și riscuri externe, care sunt generate de factori din afara companiei. 

1.1 Tipuri de riscuri interne în afaceri

Activitatea internă a firmei se desfășoară pe baza deciziilor luate de manager. În anumite condiții, aceste decizii nu reușesc să fie conforme cu dorințele de succes economic, cel mai adesea motivele fiind legate de prezența riscurilor neprevăzute. 

  • Riscurile legate de resursa umană se referă la cele generate de către managementul impropriu al angajaților. În această privință se numără îmbolnăvirile a unuia sau a mai multor angajați, chiar a managementului companiei, furtul bunurilor de către angajați destul de des întâlnit, frauda cu privire la timpul de lucru sau alte elemente și productivitatea scăzută din cauza insuficientei calificări sau a neimplicării în muncă;
  • Riscurile tehnologice sunt cele generate de utilizarea tehnologiei învechite, mai puțin productivă, depășită moral și fizic. În această privință o influență negativă semnificativă este dată de desele defecțiuni ale echipamentelor diverse, care presupun cheltuieli suplimentare pentru reparare, dar și timpi morți, în care producția stagnează;
  • Riscurile desfacerii sunt cele care împiedică vânzarea serviciilor și a produselor către o piață cât mai largă. Cel mai important pericol în această privință este îngustarea pieței din cauza pierderii clienților și a neputinței găsirii unora noi;
  • Riscurile financiare sunt legate de lipsa banilor. De multe ori, companiile se află în imposibilitatea de a dezvolta afacerea, pentru că nu dețin suficienți bani pentru a achiziționa materie primă, tehnologie sau pentru angajarea unor lucrători noi. Cel mai adesea riscul se manifestă sub forma problemelor legate de fluxul de numerar.

1.2. Tipuri de riscuri externe în afaceri

Categoria riscurilor externe este imensă, afacerile putând fi afectate de către elemente de nebănuit de multe ori. 

  • Riscurile financiare se referă la evoluția generală a activităților economice dintr-o țară, de pe un continent sau la nivel global. Aici se înscriu elemente precum inflația foarte mare, variațiile pieței valutare sau creșterea dobânzilor la niveluri ridicate;
  • Riscurile politice sunt cele legate de deciziile guvernelor în legătură cu viața economică. Introducerea unor impozite noi, interdicția unor importuri sau exporturi sau complicarea birocrației pot reprezenta bariere importante în calea succesului economic;
  • Dezastrele naturale sunt riscuri greu de identificat și de manageriat, pentru că ele apar pe neașteptate și au efecte uriașe asupra unor zone foarte întinse. Cutremurele, inundațiile, seceta și epidemiile pot bloca șansa de a face profit;
  • Schimbările din structura populației legate de emigrarea unui număr mare de locuitori din zona în care se desfășoară afacerea pot duce la micșorarea numărului de potențiali clienți și la lipsa mâinii de lucru;
  • Schimbarea mediului de afaceri prin dezvoltarea concurenței, prin dispariția unor parteneri de afaceri esențiali și chiar prin creșterile de chirie expune activitatea economică la situații complicate. 

1.3. Cauzele riscurilor de afaceri

Cunoașterea cauzelor riscurilor în afaceri este esențială, pentru că pe baza acestor informații se pot lua decizii anterior producerii riscurilor, atât în vederea eliminării urmărilor negative, cât și în luarea unor hotărâri care să ducă la evitarea totală a acestor riscuri. Dintre numeroasele cauze legate de problema riscurilor în afaceri se pot evidenția trei exemple:

  • Cauzele economice sunt cele legate de situații neașteptate, ce apar în activitatea pe care o desfășoară diverse firme. În acest sens se poate menționa creșterea prețului la materiile prime și la energie, a costurilor legate de forța de muncă și modificarea relațiilor cu instituțiile bancare, în special din cauza creșterii dobânzilor la împrumuturi;
  • Cauzele umane sunt cele legate de împiedicarea activității obișnuite din cauza angajaților. Neglijența la locul de muncă, neprezentarea la serviciu și grevele pot să influențeze semnificativ afacerea;
  • Cauzele naturale nu trebuie pierdute din vedere, deoarece calamitățile naturale pot influența lanțul de afaceri. Chiar dacă aceste dezastre naturale nu au loc în zona în care afacerea își are sediul, ele pot afecta alte elemente ale lanțului, cum ar fi furnizorii de materie primă sau transportatorii.

2. Managementul riscului în afaceri

O calitate utilă oricărui antreprenor este legată de managementul riscurilor în afaceri. Cunoscând riscurile potențiale, atât în ceea ce privește tipurile mai probabile de a se întâmpla, cât și momentele în care acestea tind să apară, se poate face o planificare în scopul prevenției sau se pot face pregătiri pentru micșorarea costurilor implicate de aceste riscuri. Identificarea riscurilor poate fi făcută direct de către antreprenor prin realizarea unei analize ce constată punctele tari, slabe, oportunitățile și amenințările (analiza Swot). O altă opțiune este apelarea la consultanța în managementul riscului realizată de firme specializate, ai căror angajați au experiență vastă în domeniu. 

2.1. Diminuarea riscurilor în afaceri prin încheierea de asigurări

O metodă esențială de diminuare a riscurilor este apelarea la încheierea unor asigurări. Agențiile de asigurare preiau riscurile potențiale în schimbul plății unor sume, de cele mai multe ori, ușor de plătit. În această privință există două tipuri de asigurări. 

În primul rând este vorba despre asigurările obligatorii, cele pe care legile statului român le impun. În această categorie se înscriu asigurarea de șomaj, pe care orice antreprenor trebuie să o plătească în numele salariaților, asigurarea de invaliditate și asigurarea pentru compensația angajaților. 

A doua categorie este reprezentată de asigurările opționale, special destinate mediului de afaceri. În această categorie există zeci de tipuri de asigurări, precum asigurarea de viață a angajaților, asigurarea proprietății comerciale, asigurarea de răspundere civilă profesională și pentru produse sau asigurarea de răspundere civilă generală. 

Toate tipurile de asigurări din cele două categorii presupun, într-adevăr, plata unor sume anuale sau trimestriale, dar realitatea economică a arătat că firmele care apelează la astfel de soluții sunt mai puțin expuse diverselor riscuri și își revin mai ușor în urma petrecerii unor evenimente neașteptate, cu caracter negativ. 

Pentru luarea deciziilor corecte în această situație, antreprenorii trebuie să urmărească sfaturile specialiștilor în domeniu. 

  • Identificarea riscurilor este primordială, deoarece pentru fiecare afacere există anumite categorii de riscuri mai probabil să se întâmple. Ideal ar fi să se încheie cât mai multe asigurări, dar acest lucru este de cele mai multe ori imposibil, pentru că presupune cheltuieli greu de suportat. Din această cauză, cea mai bună soluție este să se aleagă asigurarea acelor riscuri cu probabilitate mare de producere;
  • Alegerea agenției de asigurare trebuie să fie făcută după cântărirea atentă a serviciilor puse la dispoziție și, mai ales, a modului în care sunt plătite eventualele pagube. Unele companii întârzie cu plățile sau chiar sunt în pericol de faliment, de aceea alegerea trebuie să fie făcută în cunoștință de cauză;
  • Încheierea polițelor de asigurare se va face doar după compararea atentă a opțiunilor și costurilor implicate;
  • Adaptarea la realitățile vieții este primordială. Lumea este într-o continuă schimbare, odată cu ea și riscurile devenind mai mult sau mai puțin probabile. Se recomandă ca o dată pe an să fie făcută o nouă analiză și să fie adaptată în mod corespunzător politica de asigurare. 

2.2. Managementul riscului în afaceri prin intermediul consultanței de specialitate

Mulți dintre antreprenori, în special cei începători care dezvoltă afaceri mici și mijlocii, nu cunosc încă toate secretele antreprenoriatului, de multe ori aceștia ajungând în situația să fie luați prin surprindere de evenimente cu caracter distructiv. Ideal pentru ei ar fi să dobândească informații bogate legate de mediul de afaceri și de situația politică și economică generală a țării și a lumii. 

Din păcate, acest lucru nu este întotdeauna posibil, timpul managerilor fiind limitat, aceștia trebuind să petreacă multe ori din zi pentru conducerea efectivă a firmelor. Din această cauză, o idee bună este apelarea la consultanța în afaceri pusă la dispoziție de firme specializate, cu zeci de ani de experiență în domeniu. Aceste firme oferă servicii în domeniul riscului în afaceri, precum securitatea cibernetică și protecția datelor, guvernanță corporativă, audit intern, control intern, IT assurance & advisory, conformitatea legislativă, managementul riscului pentru terți etc.

3. Sfaturi pentru antreprenori în vederea evitării riscurilor în afaceri

Antreprenorii trebuie să dedice o parte din activitatea lor identificării și managementului riscurilor. Realitatea a demonstrat că acestea nu pot fi ignorate, managerii care abordează nepăsători mediul de afaceri ajungând, cu siguranță, la un moment dat, să regrete acest lucru, să diminueze profitul sau chiar să piardă afacerea definitiv. Nu puține au fost cazurile în care un singur eveniment nedorit, precum o accidentare, o grevă sau o decizie greșită să ducă la un adevărat dezastru economic. 

Specialiștii în managementul riscurilor au pentru aceștia câteva sfaturi ușor de urmat și de implementat care ar putea să diminueze în mod sensibil posibilitatea apariției riscului în afaceri:

  • Cea mai bună armă împotriva riscurilor sunt cunoștințele. Cu cât un manager știe mai multe despre viața economică în general și cea politico-socială și financiară în particular, cu atât mai ușor poate identifica riscurile și poate lua decizii corecte pentru a le evita sau a le minimiza efectele. În această privință există o literatură de specialitate bogată, dar și cursuri de specializare la care pot participa persoanele interesate;
  • Consultanța în afaceri și-a dovedit valoarea. Orice domeniu economic poate beneficia de pe urma sfaturilor specialiștilor. Acest element este cu atât mai actual, cu cât și lumea afacerilor beneficiază de cele mai noi inovații, un exemplu fiind utilizarea inteligenței artificiale. Firmele de consultanță fac toate eforturile pentru a utiliza aceste inovații, element pe care diversele afaceri care apelează la consultanță îl pot folosi în sprijinul dezvoltării lor;
  • Lumea actuală este o lume a schimbărilor, de aceea, adaptabilitatea este o armă puternică în privința managementului riscului în afaceri. Studiile au arătat că oamenii de afaceri conservatori, care refuză să accepte noul și care se blochează în trecut au șanse mari de a nu reuși să treacă peste evenimentele nedorite.

În concluzie, cunoașterea elementelor ce caracterizează riscul în afaceri și, mai ales, metodele de management ale acestuia reprezintă o abilitate mai mult decât necesară pentru antreprenorii care doresc să-și dezvolte afacerile și să obțină un profit sănătos.