Implicații fiscale pentru cetățenii români care locuiesc sau muncesc în străinătate

Ministerul român al Finanțelor a publicat recent o propunere de modificare legislativă referitoare la comunicarea electronică prin intermediul serviciului "Spațiul Privat Virtual" <SPV - Spațiul Privat Virtual>.

Modificările propuse oferă posibilitatea persoanelor fizice care au cetățenie română și au reședința sau lucrează în străinătate, după ce s-au înregistrat în SPV, să își confirme datele fie la oficiile consulare sau ambasadele României din țara în care își au reședința sau lucrează, fie la administrația fiscală română. Prin aceste modificări, autoritățile fiscale române urmăresc să simplifice comunicarea cu cetățenii români și să reducă birocrația.

O altă modificare este legată de documentele care vor fi stocate în conturile electronice private. Noutatea constă în documentele legate de poziția de rezidență fiscală a persoanelor fizice, care vor fi stocate în baza de date a contului pentru o perioadă limitată (de exemplu, 60 de zile), după care acestea vor fi arhivate.

Cele mai importante documente vor fi:

  • Chestionarele de rezidență fiscală la sosirea și plecarea în/din România,
  • Notificările de rezidență fiscală,
  • Certificatele de rezidență fiscală.

Pe baza documentelor menționate mai sus, autoritățile fiscale române vor avea o mai mare vizibilitate asupra statutului de rezidență fiscală al persoanelor fizice române care își au reședința sau lucrează în străinătate.

Reiterăm faptul că, în conformitate cu legislația fiscală în vigoare, românii care au petrecut în străinătate mai mult de șase luni în decursul oricărei perioade de douăsprezece luni consecutive au obligația de a depune un Chestionar de rezidență fiscală la plecarea din România. De asemenea, rezidenții fiscali români trebuie să declare în România veniturile obținute din întreaga lume, în timp ce nerezidenții fiscali români trebuie să declare aici doar veniturile de sursă română.

Ministerul de Finanțe estimează că în termen de trei luni de la publicarea modificărilor propuse în Monitorul Oficial se va realiza conexiunea sistemelor informatice între Agenția Națională de Administrare Fiscală și oficiile consulare sau ambasadele României.