Forbes Romania: Interviu cu Dino Ebneter, Country Managing Partner

Mai jos puteți găsi interviul acordat de Country Managing Partner, Dino Ebneter, în Forbes România, despre cum gestionează Mazars pandemia actuală, dar și gândurile, sfaturile și ideile lui Dino. Acest material face parte din - Forbes Forward - un nou proiect animat de valori frumoase și de viziunea unei societăți mai bune.

Q. Ce decizii de afaceri a luat compania dumneavoastră de la izbucnirea epidemiei de coronavirus?
O parte din munca noastră constă în a fi mobili și în contact cu clienții și partenerii de afaceri la nivel național și internațional.

Am decis în cadrul grupului Mazars să restricționăm și mai târziu să interzicem toate deplasările, să optăm pentru videoconferințe, să anulăm întâlnirile de persoane, cu mult înainte ca guvernul local să găsească încă măsurile potrivite.

Am pus în aplicare toate măsurile sanitare necesare pentru a ne proteja echipele și, în al doilea rând, pentru a derula planurile noastre de continuitate a activității (BCP) pentru a ne permite să ne susținem activitățile și să ne deservim clienții.

Mazars, cu serviciile sale de bază Contabilitate, Audit și Consultanță financiară, se află în prezent în așa-numitul "sezon aglomerat". Echipele noastre continuă să lucreze aproape în mod normal, cu câteva excepții în care a fost necesară prezența fizică la sediile clienților.

Activitatea noastră este una care trebuie să funcționeze în orice moment, randamentul fiind, eventual, și mai important pe timp de criză. Sarcina noastră este, prin urmare, simplă și directă: să ne asigurăm că echipa noastră este sănătoasă, că dispune de toate mijloacele de comunicare și că are acces securizat la date, accesibile și pentru clienții noștri.

Odată ce toată lumea a intrat în modul home office, aceștia au fost câțiva parametri pe care trebuia să îi controlăm în mod constant: Infrastructura IT, întâlnirile operaționale ale echipelor, volumul de muncă, dar și starea lor de spirit.

Q. Care sunt măsurile pe care compania dumneavoastră le-a luat pentru a-și sprijini angajații de la izbucnirea epidemiei de coronavirus?
Am decis să lucrăm de acasă cu mult înainte ca guvernul să ia decizii de închidere sau să recomande munca la distanță, atunci când este posibil. Siguranța psihologică, lipsa stresului ni s-a părut la fel de importantă ca și sănătatea fizică. Deși ambele nu sunt vizibile, am înțeles mai târziu că acest lucru a fost foarte apreciat. Pe măsură ce ne-am continuat activitatea, a fost ușor să rămânem apropiați și plini de compasiune, deoarece aceasta este deja o normalitate în biroul nostru.

Încă de la început, am comunicat în mod transparent, într-o manieră inteligibilă și întotdeauna pe baza faptelor. Am scris mesajele oficiale în numele echipei de conducere, dar am folosit pe cât posibil ocazia de a ne explica în grupuri mai mici sau față în față.

După 6 săptămâni, am lansat un sondaj de verificare a conducerii, care ne-a permis să avem o perspectivă de elicopter asupra nevoilor și sentimentelor întregii echipe: cu ce probleme se confruntă în ceea ce privește munca de acasă, ce întrebări și îngrijorări trebuie să abordăm, precum și punctul lor de vedere și impactul așteptat asupra activității noastre. Am avut încredere în capacitatea lor de a gestiona această dificultate, dar le-am oferit ajutorul nostru în orice moment. Cu alte cuvinte, menținem un dialog constant între echipa de conducere și colegi, fără a le fi părinte.

Q. Care ar fi măsurile guvernamentale care ar trebui luate în perioada următoare pentru a atenua efectele negative ale coronavirusului în sectorul dumneavoastră?
În calitate de interfață între mediul de afaceri și autorități, munca noastră poate fi simplificată și mai mult atunci când toată comunicarea cu instituțiile statului este digitală. Proiectul E-Guvernare ar trebui să fie impulsionat în continuare, permițând eliberarea de resurse în bugetul de afaceri și de stat.

Dialogul dintre Guvern și partenerii sociali trebuie să continue întotdeauna, deoarece există multă voință și energie pozitivă în cadrul comunității de afaceri din România, fie că este vorba de companii naționale sau străine.

Stăpânirea unei crize de o asemenea amploare se bazează pe munca în echipă. Nimeni nu se așteaptă de la un guvern să știe toate răspunsurile, dar ar trebui să informeze publicul larg în mod transparent și pe baza unor informații științifice, astfel încât fiecare să își poată aduce partea sa de contribuție la o redresare rapidă.

Q. Care sunt posibilele scenarii pe care le prevedeți pentru afacerea dvs. în cazul în care epidemia continuă și/sau se intensifică? Și pentru întreaga economie românească?
O bună parte din activitatea noastră constă în a ajuta companiile să îndeplinească cerințele legale, să ofere asigurări acționarilor și părților interesate cu privire la situația financiară a unei companii. O altă parte este de a ajuta factorii de decizie să navigheze prin turbulențele de afaceri.

Mazars este o organizație orientată spre antreprenoriat și foarte rezistentă și ne vom adapta întotdeauna la condițiile de piață.

Economia românească ar trebui să se concentreze pe utilizarea marilor sale abilități în materie de creativitate și să lase oamenii să inoveze procesele pentru a ajuta companiile să funcționeze bine la un cost mai mic. Tehnologia este unul dintre factorii cheie, iar țara este plasată extraordinar de bine. România ar trebui să își pună în comun resursele de cercetare și dezvoltare și să lucreze la soluții care să permită o redresare mai rapidă a economiei.

Q. Cum credeți că ați putea ajuta comunitatea - social și/sau de afaceri?
În primul rând, facem totul pentru a rămâne o companie sănătoasă din punct de vedere financiar, continuând să ne oferim serviciile zi de zi. Oamenii sunt inima companiei noastre și avem grijă de ei, pentru ca ei să poată face același lucru pentru familiile lor. Una dintre contribuțiile noastre este, așadar, să menținem acest microcosmos în funcțiune.

În al doilea rând, prin faptul că suntem o organizație potrivită, rămânem un important auditor, contabil, consultant fiscal și consilier financiar de încredere. În vremuri de incertitudine, un consilier de încredere este esențial.

Mazars a creat un grup de lucru intern pentru a se asigura că întrebările vitale de afaceri ale clienților primesc răspunsuri prompte și pentru a se adapta instantaneu la nevoia lor de sprijin.

Echipele noastre oferă actualizări constante, în special în ceea ce privește diversele modificări fiscale și juridice, explicând impactul acestora în cadrul unor webinarii gratuite, dar și oferind sprijin în dialogul cu factorii de decizie guvernamentali. În plus, oferim sprijin practic în probleme de resurse umane și de comunicare, în special pentru companiile mai mici.

Specialiștii îi ghidează pe clienți în procesele lor decizionale și îi lasă să beneficieze de experiența noastră în situații de criză. De exemplu, le oferim analize de date pentru o înțelegere mai rapidă și mai bună a cifrelor lor, prin verificări ale sănătății IT care asigură un nivel ridicat de securitate cibernetică și tehnologie de sprijin sau pur și simplu prin detașarea specialiștilor noștri atunci când este nevoie.